08. At The Edge Of The World
09. Suicide River
10. Blind Savior
(fotos fra bandets myspace)
4

Canadiske Kataklysm holder stimen i gang: siden 2002 har bandet udgivet et nyt album hvert andet år. Det er blevet 2010 og det betyder, at 'Heaven's Venom' nu er i handlen.

Men denne anmeldelse starter lige et andet sted, nemlig ved de to foregående skiver. Har man nemlig det trykte NRG-magasin, hvor både web- og bladredaktionen kom med sine bud på de ti bedste plader i årtusindets første årti, så vil man se, at jeg har smidt 2006-albummet 'In the Arms of Devastation' på. En plade, jeg her på sitet har bedømt til lavere karakter end 'Prevail', den forrige skive.

Man kan jo tage fejl, og det, jeg prøver at sige er at 'In the Arms of Devastion' er den rigtige klassiker, og 'Prevail' altså ikke har klaret tidens tand, nær så godt.

Mere klassisk dødsmetal i trommespillet denne gang

Tilbage til 'Heaven's Venom' der atter er produceret af guitarist JF Dagenais, og mixet hos Tue Madsen. Det er igen en fed og fyldig lyd - hør bare det lækre "punch" i stortrommerne. Kataklysm har smidt lidt af det ultra-tunge fra sig, men der er stadig masser af groove og tyngde, selvom trommespillet er gået en anelse mere old-school death metal denne gang. Og det er noget, som klæder sangene.

I kraft af det gennemgående højere tempo her i forhold til på 'Prevail' og flere detaljer i riffs'ne, så er det blevet en anelse mere teknisk skive fra canadierne denne gang. Det ultrakontante og kompakte på den ovenfor nævnte klassiker fra 2006 formår gruppen ikke at tangere, og det gør egentlig ikke noget, for 'Heaven's Venom' er sprængfyldt af energi. Og det sørger for, at pladen bliver ved med at vedkommende selv efter lyt nummer 32.

'Faith Made of Shrapnel' genindfører bandets motto "northern hyper blast" på trommerne, mens 'As the Wall Collapses' og 'Numb and Intoxicated' er introduktionen til pladens anden halvdel, som indeholder masser af hymniske riffs, selvom trommerne nægter at slappe af alt for længe af gangen. Den første halvdel af skiven vægter højt tempo og temposkift til groove højt i stedet. Men samlet er den røde tråd bibeholdt.

Se videoen til 'Push the Venom' her: