Tender
War of Being
Sirens
Burden
Sacrifice
4

Det er en ambitiøs udgivelse, TesseracT’s femte fuldlængdeudgivelse. Milton Keynes-bandets magnum opus, er et mesterværk og et musikalsk univers kommunikeret og lanceret på tværs af platforme. Således fik førstesinglen ‘War of Being’ følge af lanceringen af en virtuel fremstilling af The Strangeland. Et puzzle-orienteret spil, der introducerede de interesserede for bandets kommende univers, og gav mulighed for at opleve singlerne, ‘The Grey’ og ‘Legion’, før tid.

Det var en gennemtænkt og veleksekveret introduktion, der ligger milevidt fra, hvordan vi ellers har set spilmediet benyttet førhen. En milesten for såvel bandet som musikken.

En sådan introduktion til bandets univers og femte udgivelse, sætter naturligvis høje forventninger til et musikalsk innovativt produkt - hvilket bandets første single langt fra var isoleret set.

‘War of Being’ er et klassisk TesseracT nummer. Oven på ‘Sonder’ og fem år med pandemi, har kvintetten fundet tilbage til en lyd, der skaber referencer til ‘One’ (2011) og ikke mindst ‘Altered State’ (2013). Progressiv metal anno start tierne, med den charme og tidstypiske lyd, der hørte sig til. I sig selv ikke specielt innovativt, og nummerets 11 minutter, føles isoleret set unødvendigt strakt. Kompositionens højdepunkt er unden tvivl diversiteten, de mange lag, den imponerende visuelle fremstilling, der medfulgte, og ikke mindst forsanger Daniel Tompkins spændende vokal-udvikling.

Som udgivelse er ‘War of Being’ heldigvis meget mere end en førstesinglen alene. Som de to følgende singler blev udgivet, var det tydeligt, at bandet har søgt at skabe et unikt univers og en spændende fortælling om The Strangelands. Et koncept, som bandet lykkes med til fulde og på fornem vis.

Med virkelighede som inspiration
‘Natural Disaster’ indledes med et styrt. Hovedkaraktererne Ex og El nødlander deres skib The Dream, hvorefter vi følger de to omdrejningspunkters rejse gennem The Strangeland. Begge akkompagneret af skabningen The Fear, der ikke er bange for at stille livets helt store spørgsmål. Hvem er vi, hvor kommer vi fra og hvor skal vi hen? En velorkestreret fortælling med en naturlig reference til netop pandemien og den omvæltning, vi oplevede. Undervejs vender Ex og El sig mod hinanden. På samme vis som vi så frygten skabe konfrontationer mellem bekendte, venner og familie under pandemien. Derved lykkes det bandet at skabe ikke bare en medrivende fortælling, men også en beretning, der til tider kommer lidt for tæt på virkeligheden.

Det sagt er ‘War of Being’ meget mere end blot en spændende historie og univers. Det er en alsidig TesseracT plade, baseret på store armbevægelser og ambitioner. ’Natural Disaster’ indleder udgivelsen med en svulstig hookline og Tompkins velkendte rå vokal, inden første progressive skift i lyd og stil. Kaotisk på sin vis, ligesom pladens ni kompositioner hver for sig fremstår kaotiske og utroligt forskellige. Høres pladen i sin helhed, er den røde tråd til gengæld tydelig, og puslespilsbrikkerne finder plads i et gennemtænkt portræt, hvor hvert nummer udspiller sin rolle og bidrager til den overordnede fortælling.

Den flotte overgang til ‘Echos’, eksemplificerer bandets tilgang til udgivelsen. Et markant skifte fra åbningsnummeret, der står i stærk kontrast - og samtidig er den mest naturlige fortsættelse. The Strangelands harske og ubarmhjertige omgivelser møder den smukke aftenglød fra solen og de to karakters emotionelle rejse i en musikalsk sammensmeltning, der lykkes til fulde gennem hele pladen.

Udfordringen ved den musikalsk arv
TesseracTs største udfordring og pladens nærmest eneste hæmsko, er bandets lyd. Der er ingen tvivl om, hvem man lytter til på godt og ondt. Typisk for pladen, har bandet succes med at skabe en nutidig referenceramme og lyd, men vi får jævnligt et blast from the past, der giver udgivelsen en outdated lyd. Således indleder James Monteith, Amos Williams og ekvilibrist Acle Kahney ‘The Grey’ med en instrumental sektion, der kunne have været inkluderet på bandets to første udgivelser. Et tydeligt eksempel af flere, hvor man føler sig hensat til en anden tid.

Oftest lykkes bandet dog med at sammensmelte fortiden med nutiden. Typisk båret af Jay Postones eminente gang på trommerne og Tompkins vandvidsperformance pladen igennem. Det er blandt de to medlemmer, at vi ser den primære musikalsk udvikling, hvor især sidstnævnte må fremhæves. Det har været imponerende at følge den karismatiske forsanger genvinde stemmen og udvide repertoiret. Vokalpræstation på den eminente ‘Legion’, og tilsvarende flotte ‘Sirens’, er nuværende højdepunkt for forsangeren og et glimrende eksempel på Tompkins styrkede kompetencer.

Således bliver vi ført igennem de seneste fem år, på en udgivelse, der er et af årets helt store inden for prog-metal. En udgivelse, der holder et højt niveau hele vejen og viser bandet fra sin stærkeste side. Selv titelnummeret finder sin ret og plads i beretningen om Ex og El, og som ‘Sacrifice’ storladent lukker pladen og fortællingen, står det klart, at TesseracT har overgået sig selv. At de store ambitioner lykkes til fulde, hvorved vi nu sidder med en toneangivende udgivelse for genren.