Uventet overraskelse

Populær
Uventet overraskelse

Leaves’ Eyes kæmper videre i en måske uddøende metalgenre. Men Liv Kristine og resten af bandet lægger sig ikke ned uden sværdslag, hvilket det overraskende gode nye album til fulde bevidner.

Kunstner
Titel
King of Kings
Dato
11-09-2015
Trackliste
01. Sweven
02. King Of Kings
03. Halvdan The Black
04. The Waking Eye
05. Feast Of The Year
06. Vengeance Venom
07. Sacred Vow
08. Edge Of Steel
09. Haraldskvæði
10. Blazing Waters
11. Swords In Rock
Karakter
4

Leaves’ Eyes udgiver med rimelig stor præcision et album hvert andet år. Ind imellem skal der så også udgives soloalbum med bandets forsanger Liv Kristine, ligesom Livs mand og keyboardspiller i Leaves’ Eyes, Alexander Krull, sammen med resten af bandet (Thorsten Bauer, guitar og bas; Pete Streit, guitar; Joris Nijenhuis, trommer) også lige skal udgive album og turnere med deres band Atrocity.

Det virker en smule hektisk, og ind imellem har man da også været i tvivl om, hvor hovedprioriteten har været hos de forskellige medlemmer.

Liv Kristine er bandets suveræne frontperson

Leaves’ Eyes hovedperson er uden tvivl Liv Kristine. Musikken er bygget op om hendes norske baggrund og interesse for den symfoniske og episke folkemusikinspirerede musik. I den forbindelse får man straks associationer til så mange andre europæiske gothic metal-bands med kvindelige forsangere i kjoler – ingen nævnt, ingen glemt – og mange af disse har Leaves’ Eyes også stået lidt i skyggen af gennem de seneste år.

Derfor var denne anmelders indgangsvinkel til ’King of Kings’ da også, at det sikkert var en middelgod udgivelse, som ikke gav anledning til yderligere refleksion. I den forbindelse var det ikke ligefrem en god reklame, at der er tale om et konceptalbum af nationalromantisk karakter, idet alle teksterne handler om Harald Halvdansson, som vi i Danmark måske bedre kender som Harald Hårfager, og som ifølge Liv Kristine var Norges første konge.

It's the music stupid!

Men det drejer sig jo mest om musikken, og her er Leaves’ Eyes bedre end tidligere hørt. Man har slået sig sammen med et russisk symfoniorkester og et engelsk kor, ligesom der er gæsteoptræden af blandt andet Simone Simmons fra det hollandske band Epica.

Bandet formår på ’King og Kings’ at skabe en fin symbiose mellem pop, folk metal, symfonisk metal og viking metal. Det skyldes ikke mindst den vellykkede inkorporering af klassiske og traditionelle instrumenter i den elektriske heavy metal.

Der kan med en vis grad af sandhed hoveres over, at den folkemusik, der er indarbejdet, nok mere har sin oprindelse den sene middelalder i 12-1400-tallet end i årene før år 1000, hvor Harald Hårfager skulle have slået sine blodige folder. Men det er vel en detalje.

Liv Kristine får lov til at indlede overturen til albummet i form af introen ’Sweven’ på norsk, inden bandet kaster sig ud i første sang, titelsangen ’King of Kings’. Selv om albummet ikke helt letter endnu, så bemærkes dog det store kor og ikke mindst den fede guitarlyd, der gennem hele albummet danner en flot kontrast til Livs spæde sopran.



På efterfølgeren ’Halfdan the Black’ stempler Leaves’ Eyes for alvor ind i kampen, hvor de kandiderer til at matche noget af det bedste, som ”konkurrenterne” i Nightwish har præsteret. Det vidner måske også om, at Leaves’ Eyes med første udgivelse på tyske AMF Records har fået lidt flere midler at lege med i studiet end tidligere.



’The Waking Eye’ er albummet første videoudspil og en tung udgave af en sang, som Blackmore's Night kunne have udgivet, blot med tung spade og indlagt growl.



I ’Feast of the Year’ kastes folkemusikkens instrumenter ind i en sang, der indledningsvis refererer til Gary Moores ’Over the Hills and Far Away’.

Og sådan bliver det ved og ved på et album, der måske ikke er originalt, men som fungerer.

Flot og effektfuld slutning

Albummet lukkes og slukkes med ’Swords in Rock’, hvor alt, hvad der kan kravle og gå af symfonikere, korsangere og beherskere af fortidens instrumenter åbenbart er kaldt ind til en afslutning, hvor man nærmest skal være lavet at sten for ikke at kalde til kædedans gennem lejlighed, opgang, parcelhuskvarter, kolonihave og... kort sagt: Der er budt op til fest og dans.

Denne anmelder anmeldte også forrige album fra Leaves’ Eyes, ’Symphonies of the Night’, hvor konklusionen var, at den var bedre end forgængeren.

Det samme gør sig gældende med ’King of Kings’. Faktisk må den kandidere til det bedste Leaves' Eyes album nogensinde.