House of Franco #126

House of Franco #126

Jens skriver denne gang om True Sons Of Thunders 2. album, debut 7"'eren fra The Monoliths samt Correction House-koncerten på Loppen.

Kunstner
Titel
True Sons Of Thunder + The Monoliths + Correction House
Forfatter



True Sons Of Thunder - Stop And Smell Your Face LP (Little Big Chief Records)
 
Jeg har et helt specielt forhold til Memphis, som mange sikkert ved. True Sons Of Thunder er nærmest et all-star band fra byen med Eric O fra Oblivians (indehaver af Goner Records og Gonerfest-boss), Joe Simpson (Rat Traps, Feelers, Sharp Balloons), Sambeaux (Mangina) og Abe White fra The Manateees. Jeg havde deres debut-lp,'Spoonful Of Seedy Dudes', som 2011s bedste og var derfor utroligt spændt på at høre 'Stop And Smell Your Face'.
 
Deres nyeste er en del mere støjende end forgængeren, og det siger en del. Albummet virker meget spontant indspillet, måske over en nat og en kasse Jim Beam. Den nihilistiske lyd minder om proto-punk som Electric Eels, Crime og Pagans tilsat Pussy Galore og Rusted Shut optaget foran en Boeing 737, der er ved at forulykke. Stærke, primale sager, der trodser begreber som 'lo-fi' og 'budget-rock'.
 
Jeg synes faktisk, at denne fantastiske udgivelse er endnu bedre end debuten, hvorfor TSOT nok igen ryger til tops på min liste over bedste skiver i 2013. Kom snart til Danmark, gutter!



The Monoliths - S/T 7" (Webmaster Records)
 
Jeg anmeldte denee københavnske trios debutdemobånd, 'National Anthems', i House Of Franco i begyndelsen af året. Den var præget af en meget ulden produktion, der skyldtes et fuck up i båndkopieringsfasen, men gav et fint indtryk af, hvordan bandet virker live.
 
Denne 7"'er består af tre numre fra demoen, 'Kevin', 'Pay Your Rent' og 'Big Dog'. Denne gang har de mere styr på lyden, hvad der egentlig klæder dem ganske fint. Det er stadig lettere kaotisk, udfuzzet noise rock møder punk med en anarkistisk tilgang, der går ud over diverse genredefinitioner. The Monoliths er store fans af Flipper og Butthole Surfers, men jeg kan også høre lidt Destruction Unit i deres medrivende sange. En fremragende debutsingle.
 
Ude i 300 eksemplarer. Singlen ville kunne findes i butikker som Repoman, Insula og Posh Isolation, eller bare køb den til deres koncerter, da de heldigvis spiller rimeligt tit i København.



4. december : Correction House @ Loppen

Efter Devilutions hyggelige julefrokost var jeg med redaktionen i Vega og se Hell og Carcass, hvor sidstnævnte var helt fantastiske. Jeg havde ikke specielt lyst til at se Amon Amarth, så jeg hoppede på cyklen, forlod Vega-festen og drog mod Loppen for at se amerikanske Correction House.
 
Correction House er et helt unikt projekt bestående af bl.a. Mike IX Williams (Eyehategod) og Scott Kelly (Neurosis). De spiller en meget atmosfærisk form for industrial rock, der lyder som et mere catchy mix af Godflesh, Skinny Puppy og Swans. Jeg har grovhørt 'Hoax The System'-singlen samt deres nye 'Last City Zero'-album, og spillet dem utallige gange i mit radioshow på 98,9FM.
 
Koncerten var ganske fin, selvom jeg lidt manglede af den massive lyd fra udgivelserne. Electronikken var en svær blanding af analog Moog-synth og programmede effekter, og Scott Kelly havde lidt problemer med guitarlyden. På trods af dette var det en yderst interessant oplevelse, med nogle højt respekterede musikere, der prøver at gå nye veje inden for den tunge rock, de ellers er kendt for. Vil hellere end gerne se dem igen.
 
Kudos til Loppen for at booke Correction House. Jeg mener, at det var det sidste arrangement, Rasmus Hegnet satte op, før han rykkede mod Templet i Lyngby. Held og lykke der oppe, og tak for alle showsne gennem de sidste par årtier, min ven! Fik også en hyggelig snak med Mike, som jeg tidligere på året interviewede for Devilution, da Eyehategod kiggede forbi Beta.