13. Eyes of the South
14. Jail
15. Stone the Crow
16. Bury Me in Smoke
Jacob Dinesen (fra Store Vega, 2006)
3

Den tidligere Pantera-frontmand Phil Anselmo har over to årtier opbygget et ry som en af metallens mest "toughe" frontmænd. Men det kræver altså sin fanboy at holde hans machosnak ud gennem en hel koncert. I sin tid lagde pladderen en dæmper på Panter-bandets energiske koncerter, og Dr. Phil har ikke lagt stilen om som frontmand i doom-supergruppen Down.

Til gengæld giver det mere mening med et hashpusterum under en Down-koncert end det gør til en med Pantera. Og derfor har Anselmo ikke generet undertegnede de par gange, han har oplevet bandet live. Én ting er dog at være til koncert med fadøl og lommelærke i hånden, en anden er at sidde hjemme i sofaen (måske med samme ingredienser, men) uden stemning og råbende tilskuere omkring sig.

Og hér kommer New Orleans-bandets første liveudgivelse, 'Diary of a Mad Band' (med en slet skjult hilsen til Ozzy) lidt til kort.

Dobbeltalbummets 16 sange er ganske vist optaget præcist så stramt og autentisk, som man kunne have håbet på. Ikke én af Pepper Keenan (Corrosion of Conformity) og Kirk Windsteins (Crowbar, Kingdom of Sorrow) anslag på guitarstrengene drukner, mens Rex Browns (ex-Pantera) bas lægger en solid bund sammen med Jimmy Bower (Eyehategod), hvis tordnende seje groove er Downs egentlige force - men desværre må man stå model til Anselmos ofte flere minutter lange rablen mellem sangene. Dét bliver trættende.

Anselmo ødelægger

Sangene er optaget under Downs korte og første sommerturné i Europa tilbage i 2006, og derfor finder man ingen sange fra gruppens tredje album 'Over the Under', som først udkom året efter. Her er således tale om en live-greatest hits med sange fra gruppens to første plader, og umiddelbart er det svært at indvende noget mod dette stærke sæt.

Rullen går fra 'Lifer' (dedikeret til Dimebag), 'Underneath Everything' og 'The Seed' over svært Sabbath'ske 'Lysergic Funeral Procession' og sjældenheden 'Hail the Leaf' (dog uden bong-solo) til Led Zeppelin-pastichen 'Learn from This Mistake' og balladen 'Jail' (dedikeret til Eyehategods Mike Williams).

Men Anselmo ødelægger altså en del af oplevelsen. Hans stemme kan ikke bære de sange, hvori der rent faktisk skal synges - førnævnte 'Jail' er det mest pinlige eksempel, men det går også helt galt i 'Lies (I Don't Know What They Say, But...)' og endda 'Stone the Crow' i en grad, så man kommer helt i tvivl om, om Phil overhovedet har godkendt de cuts, der endte på albummet.

Men så længe han og bandet bare holder sig til at tonse deres letfordøjelige doom- og stonermetal ud over scenekanten, så spiller det dog ganske fortrinligt...

Dansk "islæt" på bøvet dvd

Som bonus til det dobbelte cd-sæt får man også en dvd, der er optaget af skæve crewmedlemmer med håndholdt kamera (ifølge Down selv "i 4:3-format i ægte 70'er-stil"). Det er sikkert meget sjovt at se på for de fans, der bliver filmet på forreste række - det uheldige indslag 'Jail' er optaget under koncerten i Københavns Store Vega - men i længden bliver det anstrengende, ikke mindst fordi sammenklipningen af de mange kameraer er ret skidt synkroniseret med lyden. Men også fordi vilkårlige "behind the scenes"-klip (igen oftest med Anselmo som hovedperson) afbryder koncerten konstant. Man finder blandt andet backstagesnaser uden den store dialog, hvor bandet hænger ud med blandt andre Venom, Immortal, Satyricon og Witchcraft.

Det er ikke ulig de hjemmevideoer, som blandt andre Metallica, Pantera og Type O Negative udsendte i forrige årtusinde, da Youtube ikke eksisterede, og da man kunne slippe af sted med at tage penge for en videoudgivelse af den slags. Kønt eller interessant er det ikke. Dvd'en tæller desuden et kvarters ekstra fjol på landevejen og backstage samt ét nummer, 'There's Something on My Side', som ikke findes på dobbelt-cd-sættet.

Denne liveudgivelse har været fire et halvt år og flere forsinkelser undervejs, og med dét in mente, så er det et noget fattigt produkt, de fem rødder hér disker op med. Uanset om så man bryder sig om Anselmos "taler" eller ej.

Få en smagsprøve på 'Diary of a Mad Band' her: