Dømt til evig undervurdering
Populær
Updated
På mandag udsender Europe nyt album og gæster samtidig Danmark. Heavyjam.dk varmer op til dagen ved at interviewe forsanger Joey Tempest. Der findes mange uretfærdigheder og urimeligheder i vores verden. En af dem – omend ikke helt på niveau med udrensningerne i Stalin-tidens Sovjet – er den grove, nedladende, højrøvede politisk korrekte undervurdering af et af de fedeste hard rock-bands på den nordlige halvkugle, nogensinde: Europe! Ja, bræk du dig bare af grin og ryst opgivende på hovedet imens – og bevis samtidig min pointé.
Javist, Europes signaturmelodi hedder ”The Final Countdown” – med alt, hvad det indebærer af kitch (altså ud over en melodi, som verden stadig kan synge med på 20 år senere, og ud over eksempelvis en uhyggeligt kompliceret guitarsolo).
Javist, orkestret har skrevet og indspillet et nummer ved navn ”Carrie”, et som ”Open Your Heart” og et som ”Rock The Night”. Javist, Europe breakede puddelhåret og de meget hullede jeans i 80'erne. Ja, Europe har scoret kassen og en masse tøser på vejen også. Og? De har faktisk bare gjort det, som vi alle drømte om på vores plakatudsmykkede teenageværelser dengang i 80'erne, hvor luftguitaren og LP-pladespilleren var to af vores mest faste holdepunkter i den svære pubertet. Pigerne var det ikke. De enten kom og gik i ét væk – eller blev helt væk, uopnåelige. Det var rock’n’roll, der holdt os gående dengang.
Og Europe er rock’n’roll af den reneste og fineste slags. Den slags, hvor rødderne og historien er i orden. Europe er selv rockfans som dig og mig. Europe har levet rock’n’roll. Europe består af en kreds af de fineste rockmusikere i Nordeuropa. Seriøse og hårdtarbejdende musikere, som er eftertragtede og beundrede af andre musikere og derfor – specielt i den mere end ti år lange pause frem til 2004 – var flittigt benyttede på sessions og turneer.
Tilbage med et brag
Europe har dét: De kan skrive den gode melodi. De kan spille det monstertunge rock-riff. De kan få grunden til at rocke under dig. De lagde bandet ned i 1992 og kom – nærmest i dybeste hemmelighed – tilbage i 2004 med et brag af et rock-album, ”Start From the Dark”. En anden tid, en anden lyd. Og en helt igennem troværdig energi og spillelyst, som de samme år tog med sig til KB Hallen til en koncert, der viste, at Europe var kommet for at blive.
Men et comeback-album og efterfølgende tour er ikke altid helt nok til at bevise den slags. 27. oktober kommer det endegyldige bevis så, opfølgeren til ”Start From the Dark”, albummet ”Secret Society”. Et album som syder af autencitet, mod og modenhed. Og rock, fortættet, dejlig tight power rock.
Med udgivelsen af et nyt album følger også promotion-interviews. Og et af dem var Heavyjam.dk så heldige at få. Et helt (!) kvarter (15 minutter!) på telefon med sanger Joey Tempest fra hjembyen London. Han kommer egentlig fra en Stockholm-forstad. Han hedder egentlig Joakim Larsson. Og Europe hed oprindeligt Force. Men det er en helt anden historie, som ikke kan fortælles på et kvarter.
Et kvarter er tid nok til at få en god historie hjem. Men dybden? Den får vi lidt i overfladiske dryp og antydninger. Og så må de mest nysgerrige af os gætte os til resten. For så lang tid er 15 minutter altså heller ikke.
15 minutter er dog nok til at kunne rapportere, at Europe-drengene, der i dag aldersmæssigt er i starten af 40’erne, har modnet, og at dét kommer til udtryk på det nye album. 15 minutter er nok til at fortælle, at det ikke er rock-livet, der gør forskellen, men kammeratskabet. 15 minutter er nok til at kunne rapportere, at Tempest er glad for det nye album af flere forskellige årsager, at han og bandet glæder sig til at komme til København på mandag, den 30. oktober i Store Vega.
Dengang og nu
Det tog kun samtalens første halve minut, at finde ud af, at Joey Tempest og Europe stadig ligger under for omgivelsernes nedgørelse. At han må lade som om, at han slet ikke er stolt af bedrifterne fra ”The Final Countdown” tiden, ja, at han nærmest tager afstand fra den tid, skal han naturligvis have lov til. Det er vist stadigvæk en lidt fri verden, vi lever i.
Men da Tempest på åbningspørgsmålet om forskellen på Europe dengang og nu, svarede, at forskellen er, at Europe i dag laver god musik, måtte Heavyjam.dk’s telefonudsendte banke lidt i bordet og indledningsvis understrege, at han er fan og har været det hele vejen igennem. At ”Out of This World” (1988) er et af hans fedeste album fra 80'erne. Og da den udsendte nørdet havde liret titlerne fra nogle af yndlingsnumrene fra dengang og nu, slappede Tempest af. Men det var tydeligt, at fortiden er fortid. Nutiden er fremtiden for Europe. Lige indtil Tempest trods alt siger, at Europe har det rigtig godt med, at folk til koncerterne har det rigtig godt med sangene fra dengang.
Lad os kaste os ud i det:
- Joey, beskriv de bedste ting ved det nye album, ”Secret Society”. Hvad er albummets styrker?
”Melodierne og guitaristen. Også teksterne er blevet bedre. De har mere dybde i dag i forhold til dengang.”
- Hvad er det, der har gjort teksterne bedre og mere dybe?
”Der er i hvert fald sket noget efter min soloperiode. Og så er der sket noget omkring os i bandet. Den ene har mistet sin far, den anden sin mor. Nogle har fået børn. Så i teksterne beskriver vi de følelser, der hænger sammen med det, der er sket for os – og det, der sker rundt om i verden i disse år. Og vi har alle passeret de 40, så vi er jo også blevet mere modne.”
- Hvad synes du bedst om ved Europe i dag?
”Det er sammenholdet. Det fællesskab, vi har. Vi er rigtig gode kammerater. Vi har kendt hinanden siden teenageårene, og i dag er vi der virkelig for hinanden. Det er virkelig skønt at have sine kammerater tæt på – både musikalsk og personligt. Vi har alle sammen lagt egoerne på hylden, og nu er vi bare venner.”
”Og så skriver vi endelig nogle gode sange, som føles rigtige og naturlige for os at skrive. Vi har selv kontrollen over det, vi laver. Vi ejer selv vores musik, og det giver os en rigtig stor frihed i den kreative proces.”
- Hvad er forskellen på Europe 1986 og i dag, tyve år senere?
”Tøjet og håret! Og så de stærkere tekster og den mere hårde og direkte lyd.”
Forventninger
- Var jeres comeback, som du havde forventet? Og hvad havde du egentlig forventet?
”Vi lavede 'Start from the Dark' i al hemmelighed. Vi ville lave en hurtig rockplade, og vi havde ingen forventninger om, hvad der så skulle ske. Vi vidste fra Internettet, at vi stadig havde trofaste fans, men vi havde ingen anelse om, hvor mange der egentlig ville modtage vores comeback positivt. Og vi havde slet ikke regnet med, at vi skulle ud og spille hundrede shows bagefter.”
- Hvor stor betydning har Europe i dit liv nu, sammenlignet med dengang? Og hvad har også betydning i dit liv i dag?
”Jeg er jo blevet ældre, så jeg har flere ting i livet end dengang. I dag bor jeg i London med min engelske hustru. Alle i bandet har forhold, og nogle af os har også små børn. Men siden jeg mødte John Norum som 15-årig – han var 14 – har jeg villet det her. Europe er mit liv, og det er også de andres. Selv om vi har mere indhold i livet i dag end dengang, så er vi alle sammen villige til at ofre alt for Europe.”
- Hvordan er det at skulle ud og spille de gamle sange igen?
”Vi blander jo sangene, og nu, hvor vi har et nyt album på gaden, så har vi efterhånden syv albums at vælge fra. Men vi har faktisk slet ikke noget imod at spille sangene fra dengang. Og slet ikke, når vi oppe på scenen kan mærke, hvor godt publikum tager imod dem. Sådan var vi jo også selv, da vi var unge. Vi ville da også høre alle de store numre, som Thin Lizzy og Queen og de andre spillede. Sådan er det jo.”
Javist, Europes signaturmelodi hedder ”The Final Countdown” – med alt, hvad det indebærer af kitch (altså ud over en melodi, som verden stadig kan synge med på 20 år senere, og ud over eksempelvis en uhyggeligt kompliceret guitarsolo).
Javist, orkestret har skrevet og indspillet et nummer ved navn ”Carrie”, et som ”Open Your Heart” og et som ”Rock The Night”. Javist, Europe breakede puddelhåret og de meget hullede jeans i 80'erne. Ja, Europe har scoret kassen og en masse tøser på vejen også. Og? De har faktisk bare gjort det, som vi alle drømte om på vores plakatudsmykkede teenageværelser dengang i 80'erne, hvor luftguitaren og LP-pladespilleren var to af vores mest faste holdepunkter i den svære pubertet. Pigerne var det ikke. De enten kom og gik i ét væk – eller blev helt væk, uopnåelige. Det var rock’n’roll, der holdt os gående dengang.
Og Europe er rock’n’roll af den reneste og fineste slags. Den slags, hvor rødderne og historien er i orden. Europe er selv rockfans som dig og mig. Europe har levet rock’n’roll. Europe består af en kreds af de fineste rockmusikere i Nordeuropa. Seriøse og hårdtarbejdende musikere, som er eftertragtede og beundrede af andre musikere og derfor – specielt i den mere end ti år lange pause frem til 2004 – var flittigt benyttede på sessions og turneer.
Tilbage med et brag
Europe har dét: De kan skrive den gode melodi. De kan spille det monstertunge rock-riff. De kan få grunden til at rocke under dig. De lagde bandet ned i 1992 og kom – nærmest i dybeste hemmelighed – tilbage i 2004 med et brag af et rock-album, ”Start From the Dark”. En anden tid, en anden lyd. Og en helt igennem troværdig energi og spillelyst, som de samme år tog med sig til KB Hallen til en koncert, der viste, at Europe var kommet for at blive.
Men et comeback-album og efterfølgende tour er ikke altid helt nok til at bevise den slags. 27. oktober kommer det endegyldige bevis så, opfølgeren til ”Start From the Dark”, albummet ”Secret Society”. Et album som syder af autencitet, mod og modenhed. Og rock, fortættet, dejlig tight power rock.
Med udgivelsen af et nyt album følger også promotion-interviews. Og et af dem var Heavyjam.dk så heldige at få. Et helt (!) kvarter (15 minutter!) på telefon med sanger Joey Tempest fra hjembyen London. Han kommer egentlig fra en Stockholm-forstad. Han hedder egentlig Joakim Larsson. Og Europe hed oprindeligt Force. Men det er en helt anden historie, som ikke kan fortælles på et kvarter.
Et kvarter er tid nok til at få en god historie hjem. Men dybden? Den får vi lidt i overfladiske dryp og antydninger. Og så må de mest nysgerrige af os gætte os til resten. For så lang tid er 15 minutter altså heller ikke.
15 minutter er dog nok til at kunne rapportere, at Europe-drengene, der i dag aldersmæssigt er i starten af 40’erne, har modnet, og at dét kommer til udtryk på det nye album. 15 minutter er nok til at fortælle, at det ikke er rock-livet, der gør forskellen, men kammeratskabet. 15 minutter er nok til at kunne rapportere, at Tempest er glad for det nye album af flere forskellige årsager, at han og bandet glæder sig til at komme til København på mandag, den 30. oktober i Store Vega.
Dengang og nu
Det tog kun samtalens første halve minut, at finde ud af, at Joey Tempest og Europe stadig ligger under for omgivelsernes nedgørelse. At han må lade som om, at han slet ikke er stolt af bedrifterne fra ”The Final Countdown” tiden, ja, at han nærmest tager afstand fra den tid, skal han naturligvis have lov til. Det er vist stadigvæk en lidt fri verden, vi lever i.
Men da Tempest på åbningspørgsmålet om forskellen på Europe dengang og nu, svarede, at forskellen er, at Europe i dag laver god musik, måtte Heavyjam.dk’s telefonudsendte banke lidt i bordet og indledningsvis understrege, at han er fan og har været det hele vejen igennem. At ”Out of This World” (1988) er et af hans fedeste album fra 80'erne. Og da den udsendte nørdet havde liret titlerne fra nogle af yndlingsnumrene fra dengang og nu, slappede Tempest af. Men det var tydeligt, at fortiden er fortid. Nutiden er fremtiden for Europe. Lige indtil Tempest trods alt siger, at Europe har det rigtig godt med, at folk til koncerterne har det rigtig godt med sangene fra dengang.
Lad os kaste os ud i det:
- Joey, beskriv de bedste ting ved det nye album, ”Secret Society”. Hvad er albummets styrker?
”Melodierne og guitaristen. Også teksterne er blevet bedre. De har mere dybde i dag i forhold til dengang.”
- Hvad er det, der har gjort teksterne bedre og mere dybe?
”Der er i hvert fald sket noget efter min soloperiode. Og så er der sket noget omkring os i bandet. Den ene har mistet sin far, den anden sin mor. Nogle har fået børn. Så i teksterne beskriver vi de følelser, der hænger sammen med det, der er sket for os – og det, der sker rundt om i verden i disse år. Og vi har alle passeret de 40, så vi er jo også blevet mere modne.”
- Hvad synes du bedst om ved Europe i dag?
”Det er sammenholdet. Det fællesskab, vi har. Vi er rigtig gode kammerater. Vi har kendt hinanden siden teenageårene, og i dag er vi der virkelig for hinanden. Det er virkelig skønt at have sine kammerater tæt på – både musikalsk og personligt. Vi har alle sammen lagt egoerne på hylden, og nu er vi bare venner.”
”Og så skriver vi endelig nogle gode sange, som føles rigtige og naturlige for os at skrive. Vi har selv kontrollen over det, vi laver. Vi ejer selv vores musik, og det giver os en rigtig stor frihed i den kreative proces.”
- Hvad er forskellen på Europe 1986 og i dag, tyve år senere?
”Tøjet og håret! Og så de stærkere tekster og den mere hårde og direkte lyd.”
Forventninger
- Var jeres comeback, som du havde forventet? Og hvad havde du egentlig forventet?
”Vi lavede 'Start from the Dark' i al hemmelighed. Vi ville lave en hurtig rockplade, og vi havde ingen forventninger om, hvad der så skulle ske. Vi vidste fra Internettet, at vi stadig havde trofaste fans, men vi havde ingen anelse om, hvor mange der egentlig ville modtage vores comeback positivt. Og vi havde slet ikke regnet med, at vi skulle ud og spille hundrede shows bagefter.”
- Hvor stor betydning har Europe i dit liv nu, sammenlignet med dengang? Og hvad har også betydning i dit liv i dag?
”Jeg er jo blevet ældre, så jeg har flere ting i livet end dengang. I dag bor jeg i London med min engelske hustru. Alle i bandet har forhold, og nogle af os har også små børn. Men siden jeg mødte John Norum som 15-årig – han var 14 – har jeg villet det her. Europe er mit liv, og det er også de andres. Selv om vi har mere indhold i livet i dag end dengang, så er vi alle sammen villige til at ofre alt for Europe.”
- Hvordan er det at skulle ud og spille de gamle sange igen?
”Vi blander jo sangene, og nu, hvor vi har et nyt album på gaden, så har vi efterhånden syv albums at vælge fra. Men vi har faktisk slet ikke noget imod at spille sangene fra dengang. Og slet ikke, når vi oppe på scenen kan mærke, hvor godt publikum tager imod dem. Sådan var vi jo også selv, da vi var unge. Vi ville da også høre alle de store numre, som Thin Lizzy og Queen og de andre spillede. Sådan er det jo.”