Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Piloten og besætningen

Populær
Updated
Piloten og besætningen

Nogle timer før Opeth gav sit show på Copenhell 2011 blev Devilution inviteret fra den silende regn og ind i bandets nightliner til en snak med guitarist Fredrik Åkesson.

Kunstner
Titel
Fredrik Åkesson
Dato
17-06-2011
Distributør
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen

Opeth var lige kommet hjem fra USA. Ovenpå i bussen lå frontmand Mikael og sov, så han kunne være frisk til dagens show. Så heldig var Fredrik ikke, og han var ikke ligefrem sprudlende af energi, men han var dog stadig meget imødekommende og svarede gerne på spørgsmålene her samt de traditionelle "10 hurtige", som vil komme på sitet ved en senere lejlighed.

Du har nu været med en del år i Opeth, men lad os lige springe tilbage til, hvordan du kom med – sendte du en ansøgning eller blev du spurgt direkte?

– De spurgte mig faktisk. Jeg var i Arch Enemy på det tidspunkt, og vi var på tour sammen, Gigantour i 2006 med Megadeth, Lamb of God, Arch Enemy, Opeth og vist nok Overkill. Vi hang ud sammen, jeg kendte godt nok Mikael Åkerfeldt lidt i forvejen, fordi han havde set mig spille i nogle klubber, så han vidste, hvordan jeg spillede. Han vidste, at jeg også spillede i doom-metalbandet Krux. Og at jeg i de tidlige halvfemsere havde spillet i det melodiske metalband Talisman.

– Men da Opeth besluttede at splitte med Peter, spurgte de mig: "Hey, har du ikke lyst til at være med i bandet?". "Yeah, det kan jeg da godt", svarede jeg. Det var to måneder efter, jeg blev bedt om at forlade Arch Enemy, fordi Christoffer Amott valgte at komme tilbage til bandet. Så det var sådan "shit, hvad skal jeg gøre?" Jeg var stor fan af Opeth, så jeg var selvfølgelig meget benovet over, at blive inviteret ind i bandet.

Foregik det så udelukkende ved, at de vidste, at du kunne spille, og at du var en fin fyr, eller var der lidt mere "jobsamtale" over processen?

– Man kan godt sige, jeg lavede en slags ansøgning, men de kendte mig i forvejen, hvilket gjorde det lettere for dem – og mig. Faktisk inviterede Mikael mig hjem til sit hus, han sagde ikke, hvad det handlede om udover, at han ville have mig til at lære ham nogle hurtige guitarskalaer. Så vi fik en kop kaffe og jammede lidt. Han viste mig nogle riffs, og jeg viste ham nogle ting. Det kan, måske, have været en slags hemmelig test, haha.

Og du anede ikke om det var skæg og ballade eller, fordi han måske havde et projekt i tankerne?

– Nej, nej. Det var bare for sjov. I begyndelsen, når man får et sådan tilbud, så bliver man selvfølgelig set an på en eller anden måde. Socialt og musikalsk… musikken kommer først, men det er også vigtigt, at komme godt ud af det med hinanden, når man tilbringer så meget tid sammen.

Men hvor meget indflydelse har du så fået på Opeth?

– Mikael er piloten, det har altid været ham, som har været hovedsangskriver. Heldigvis kom jeg med i bandet, mens skriveprocessen for 'Watershed' var i gang, hvilket fik mig til at føle mig mere som en del af bandet. Vi skrev 'Porcelain Heart' derfra i fællesskab. Vi har også skrevet en sammen til det kommende album. Det er faktisk et bonustrack, som hedder 'Pyre'. Mikael har en klar vision, om hvad der skal ske på hvert album, men han er åben for ethvert bidrag fra os andre.

– Mendez (Martin Mendez, bas - red.) og jeg havde flere idéer for det nye album, som kommer til at hedde 'Heritage', men når først Mikael har besluttet sig for albummets retning, så ved han også præcist, hvad han vil have. Det er stadig et demokratisk band; alle har noget at skulle have sagt i bandet, og han spiller alt for os, og spørger om vores mening. Men når først musikken har været igennem hans kvalitetsfilter, så er der som regel intet at klage over. Han finder på interessante og fede ting.


IKKE HOOKED FRA START


Hvornår hørte du selv om Opeth?

– Jeg hørte det første album. Det sted jeg øvede, da 'Orchid' udkom, havde DeFarfalla – bassisten på det tidspunkt – som pedel, og han sagde "vi har lige lavet et album, prøv at høre", og han spillede det for mig. Det var første gang, jeg hørte Opeth. Jeg kunne ikke rigtigt absorbere det, så jeg gav det ikke så meget opmærksomhed dengang. Jeg begyndte først rigtigt at lytte til bandet, da en ven spillede 'Still Life' for mig.

'Still Life' var også det album, som gjorde Steven Wilson (Porcupine Tree og producer på flere Opeth-albums – red.) opmærksom på jer. Har du nogen anelse om, hvordan Opeth ville have lydt derfra uden ham – han mixede også det kommende album?

– På 'Heritage' er han ikke producer, men han har gjort et fremragende arbejde med at mixe pladen. På 'Black Water Park' og 'Deliverance' havde han en anden rolle, fordi han spillede lidt piano og lagde lidt vokal. Og dér, tror jeg, at han havde en mere producer-agtig rolle. Mikael er bandets producer, men denne gang var vi alle i studiet samtidig under processen, og havde hver vores stemme.

Hvor færdige er I med sangene, når I går i studiet?

– Vi var fuldstændigt færdige med sangene, men guitarsoli var overladt til improvisation. Fx havde vi ikke noget til 'Pyre', som vi skrev sammen, og Mikael sagde prøv at spille en akustisk solo, og jeg fandt så på en ét minut lang akustisk solo til den sang. Det meste er nøje udvalgt forinden, men det er sjovt at lade noget være åbent for spontane indfald.

Er der noget i jeres live-shows som er "jam" eller improvisation?

– Ja, for eksempel i mit tilfælde, har vi lagt en ekstra solo ind i 'Hope Leaves', og den er forskellig hver aften. Det er sjovt at improvisere. I aften (på Copenhell 2011 – red.) tror jeg, vi vil spille 'Closure' med en  lang sektion, hvor vi bare jammer og ser, hvad der sker.

Lige nu regner det uden for, kan den slags have betydning for jeres sætliste på en udendørs festival? Fx spille nogle hurtigere ting, for at varme folk lidt op?

– Åh, jeg tror, vi spiller det sæt, som vi har sat os for at spille.

Bliver der gjort meget ud af musik i skolerne i Sverige siden at I ikke bare er kendt for meget og god metal, men også indenfor pop-genren?

– Da jeg gik i skole, havde vi musik i en 2-timers lektion en gang om ugen gennem hele skoletiden. Dengang valgte regeringen eller forskellige organisationer at tilbyde billige musiktimer eller øvelokaler til unge, som gerne ville lære musik. Der var en god opbakning til musik sammenligning med andre lande.

– Jeg spillede violin før, jeg spillede guitar, så det startede jeg tidligt med, fordi mine forældre ønskede det. Jeg blev interesseret i metalmusik, da jeg var omkring 8 år gammel. Min ven og jeg plejede at spille 'Breaking the Law' på violinen, så vores lærer blev vred, haha. Da vi var omkring 12 år gamle var det let at få et øvelokale, men det var svært at få råd til instrumenter, forstærkere osv.

Opeth har jo været åbne over for andre end de traditionelle rock-instrumenter gennem tiden. Har du overvejet at tage violinen frem igen?

– Haha, nej! Det vil ikke ske. Jeg kan faktisk ikke engang huske, hvordan man spiller på sådan en. Men jeg spiller dog nogle klassiske stykker på guitaren til at varme op på.

Der var ganske rigtigt ikke violin i Fredriks hænder, da han og bandet et par timer senere stod på den store scene på Copenhell. Et show, man kan læse om HER.