RF '14: Fredag
PopulærFredagen på Roskilde var ifølge vores guide på Devilution dagen med flest (10) metal- og rockrelaterede navne. Phil Anselmo åbnede tungt inden solide koncerter med Deftones og Rob Zombie på Orange, mens Corrections House og Vattnet Viskar også brillerede.
Mens alle metalheads, Devilution inklusive, har mukket over den manglende metal på årets festival, så havde vi alligevel fået gravet os frem til en del i fredagsprogrammet. Og oven på Rolling Stones' noget svingende headliner-koncert om fredagen, startede musikken allerede kl. 13.30, hvor Phil Anselmo spillede med sit soloprojekt The Illegals, hvis debutalbum ikke imponerede vores anmelder i sin tid.
Så vidt vi kunne se fra pitten i det ikke særligt fyldte Arena-telt, så var Phil Anslemo både fuld og skæv og havde ingen stemme tilbage. Men det generede ikke vores udsendte, for som man kan læse i anmeldelsen nedenfor, så er det åbenbart nok bare at være en institution på metalscenen for at hive en sikker karakter hjem. Det var bandets sidste koncert på en lang Europa-turné, og det kunne godt mærkes. Frontmanden gøglede med publikum og tog blandt andet en studenterhue på, som blev kastet op på scenen. Den trykkede ikke.
Videre gik turen til Les Claypools seneste påfund Duo de Twang. Det går i sin enkelhed ud på, at superbassisten fremfører sine egne og forbilledernes sange udsat for akustisk resonator-bas og vennen Bryan Kehoes slideguitar. Problemet var, at sangene i sættet var lidt for obskure til, at det ellers feststemte publikum kunne følge med, og derfor var der en lidt frustreret og ligegyldig stemning i store dele af koncerten. Kun når duoen drillede med Metallica-brudstykker og spillede Alice in Chains eller Bee Gees bredte fællessangen sig.
Enmandsnoise, 90er-nostalgi og supergruppe
Fællessang var til gengæld ikke meget af til Black Pus, der ligefrem gav vores udsendte en deprimerende oplevelse med hæsblæsende enmands-avantgarde på trommer tilsat samplede skærebrænderguitarer og feedbackindhyllet råben og skrigen. Den maskeklædte solist Brian Chippendale, der gemmer sig bag Black Pus, jagede så småt de interesserede fremmødte væk, og det samme gjaldt næsten vores skribent, der kvitterer med bundkarakter.
Anderledes vellykket var Deftones' 90er-nostalgikoncert på Orange, som begejstrede folk over en bred kam, især gruppens dedikerede fans, der var mødt rimeligt talstærkt frem foran festivalens største scene, uden at det dog på nogen måde kneb med pladsen i frontpitten. Det var desuden under denne koncert, at vi overværede en ret uanstændig behandling af en crowdsurfende fan, der fik godt på pulden af sikkerhedsvagterne for sin tilforladelige "udåd". Et ubehageligt syn.
Samtidig med Deftones hærgede den interessante supergruppe Corrections House for de få ovre på Pavilion-scenen, men de, der mødte op, blev fængslet af frontmand Mike Williams' (Eyehategod) messen og Neurosis' Scott Kellys stemningsfulde guitarspil og sang. Der var ikke dukket mange flere end hundrede mennesker op til koncerten, én af dem var Phil Anselmo, der sad i siden af scenen og lukkede øjnene i sin brandert med en smøg i kæften, men det var ikke desto mindre en af dette års bedste metalrelaterede koncerter på Roskilde.
Hardcore/prog-fusion og zombiefest
Herefter stod på hardcore- og prog-fusion fra The Ocean, der tilfredsstillede vores udsendte ved at lufte rigeligt materiale fra det nyeste album, 'Pelagial'. Men det skrumpede band, der tidligere har spillet på festivalen som The Ocean Collective med dobbelt så mange medlemmer, kunne ikke helt holde dampen oppe hele vejen gennem den timelange koncert. Spilleglæden udlignede dog den værste skuffelse.
Og så var der ellers gjort klar til, at Rob Zombie kunne indtage Orange scene, som faktisk var ret pænt fyldt op for sådan et lidt tungere metalnavn. Og veteranen fra White Zombie fik da også startet rockfesten blandt publikum med sine dansevenlige sange, der har ramt plet hos en bred lytterskare. Det skadede selvfølgelig heller ikke, at han både spillede Diamond Heads Metallica-kendte 'Am I Evil?', Alice Coopers 'School's Out' samt såmænd Grand Funk Railroads 'We're an American Band'.
Introvert afslutning
Midt under Zombie-festen blæste skotske Mogwai dog også en anden af vor udsendte omkuld i Arena-teltet, hvor det mestendels instrumentale band malede med magisk lyd, og hvor det virkede befriende med en koncert, der i stærk kontrast til Rob Zombies fungerede helt uden gimmicks og syng-med effekter. Det var måske en introvert koncert, men det var så ekstremt vellydende, at Devilutions skribent ikke kunne andet end kvittere med topkarakteren 666.
Som rosin i pølseenden var der tunge toner på Pavilion-scenen. Først med det amerikanske black metal-inspirerede band Vattnet Viskar, der jagede puristerne væk, men som imponerede de gængse metallyttere, hvoraf nogle på de forreste rækker havde kreeret et omvendt kors ud af teltstænger. New Hampshire-bandet gik energisk til stålet og havde flere ting tilfælles med danske Hexis, men vores anmelder kedede sig alligevel lidt takket være de lidt for ensformige virkemidler bandet gjorde brug af.
Endelig var der for de få rå Bl'ast! kl. 2 på samme scene. Det gamle hardcore-band får i reinkarnationen hjælp af de to tidligere Queens of the Stone Age-folk, bassist Nick Oliveri og trommeslager Joey Castillo, men der er ingen ændringer sket siden dengang i kvartetten skramlede anarkopunk. Vores udsendte indrømmer, at han ikke var hundrede procent klar i hovedet ovenpå diverse skuffelser tidligere på dagen, og det er der til gengæld kommet en underholdende anmeldelse ud af.
Læs fulde anmeldelser af fredagens koncerter her:
PHILIP ANSELMO & THE ILLEGALS - Arena
LES CLAYPOOL'S DUO DE TWANG - Avalon
BLACK PUS - Gloria
DEFTONES - Orange
CORRECTIONS HOUSE - Pavilion
THE OCEAN - Avalon
ROB ZOMBIE - Orange
MOGWAI - Arena
VATTNET VISKAR - Pavilion
BL'AST! - Pavilion