Men mest for fans

Men mest for fans
Fyldestgørende og tilfredstillende, mener Mathias Nielsen om biografien "Forkælet Med Frihed - Lars Ulrich og hans band Metallica". Ja, så kom den endelig, den første danske Metallica/Lars Ulrich-biografi! Er den så noget værd? Gu’ er den det. Et over 300 siders tungt værk – som vi har ventet længe på – fra Heavyjam.dk’s egen redaktør Jens Jam.

Bogen er kronologisk bygget op, startende helt fra Lars’ spæde ungdom efter en introduktion af forældrene Lone og Torben.
Så får vi ellers interessante anekdoter fra Lars’ egen mund om, hvordan det var at se Deep Purple som 9-årig, hvordan det var at ryge hash backstage med Iron Maiden og hvordan det var at agere autografjæger. Alt sammen interessant info fra præ-Metallica årene inden det hele gik løs.

Efter dannelsen af Metallica flettes historier om Lars Ulrichs privatliv sammen med bandets historie, og Jam sørger hele tiden for, at det ikke bliver alt for kedeligt og refererende. Det skal siges, at hvis man kender Metallicas historie, eller har læst nogle af de kilder der bliver brugt (bl.a. ”A Visual Documentary” og ”The Frayed Ends of Metal” eller forfatterens Metallica livshistorie fra det hedengangne musikmagasin Mix), så bliver det lidt tung læsning omkring halvvejs inde i bogen…
Men bortset fra sådanne peditesser, så er det faktisk en interessant bog, som man får svært ved at lægge fra sig når først man er gået i gang - og så er den jo på dansk!

Jam har plukket citater ud af de mange interviews, han har lavet med Lars Ulrich, og Lars’ overforbrug af bandeordene ”skide” og ”lort” gør det underholdende og autentisk at læse sig frem gennem de mange interviews, hvori vi hører alt om ”sex, drugs & rock’n’roll” og Lars’ passion for film og kunst. Mht. filmverdenen er der den interessante historie om at Lars oprindelig var castet til storfilmen ”Thin Red Line”, som han gladelig fortæller om. Ligeså om hans venskab med filmstjernen Sean Penn.

Bogen igennem medvirker diverse heavyhoveder med interviews, heriblandt Flemming Rasmussen (producer af Metallicas tre sidste albums i 80erne), King Diamond, Ken Anthony (som lærte Lars at høre ”rigtig” musik). Fornævnte er jo alle danskere og får ikke særlig spalteplads i de udenlandske biografier, der er lavet, derfor tilføjer interviewene noget eksklusivitet til denne danske af slagsen. Historien fortælles af en dansker og med en dansk synsvinkel, så vi sideløbende med Metallicas historie hører om musiklivet i Danmark dengang, gennem interessante bemærkninger fra Dennis Ploug, daværende marketingmand for Metallica i DK, en faktor som – for os danskere - avancerer Jam’s værk i forhold til de udenlandske biografier.

Man kunne måske godt have ønsket lidt længere og mere dybdegående interviews med fx Sean Penn, manager Peter Mensch og ikke mindst kollegerne i bandet, som der stort set ikke kommer et ord fra… Dette kan dog også have med redigeringen af bogen at gøre, så det skal ikke ses som et stort minus.

Der skal sættes en tyk streg under, at bogen hovedsageligt retter sig mod Metallica-fans og musikinteresserede, for "udenforstående" bliver det uden tvivl temmelig tung læsning, når der gås i dybden i Metallicas historie og når der bliver nævnt for mange fagudtryk og Bay Area-bands.

Gudskelov er bogen skrevet af en, der ved noget om Metallica, så vi slipper for faktuelle fejl og mangel på viden om, hvad nummer syv på ”Ride The Lightning” hedder (men det er da ikke ’Orion’ der afslutter Master of Puppets, Jam!?). Selvom resten af den danske presse (dog bestemt ikke B.T., Jyllands Posten og Gaffa.dk - red.) har givet udtryk for, at man hellere skulle have sat Thomas Treo til at svine Lars til i et par hundrede sider og så udgive det, så forekommer denne version nu ganske fyldestgørende og tilfredsstillende.

Bogen udkommer med flot omslag og med en læselig størrelse bogstaver, ikke i en irriterende ”baglomme-udgave” (som eksempelvis en af kilderne, ”The Frayed Ends of Metal”). I form af en slags ”ekstramateriale” er der billede-sektion i bogen med billeder fra hele Lars Ulrichs liv, samt Metallicas danske salgstal og en gloseliste.

Forkælet med frihed – Lars Ulrich og hans band Metallica
4