Kanonkoncert på Cuba, men…

Kanonkoncert på Cuba, men…
Lækkert indhold på Audioslaves “Live in Cuba” DVD, men teknikken svigter indimellem fatalt på denne ellers lovende live- og dokumentar udgivelse, konkluderer Mathias Nielsen. Audioslave’s første live-DVD er knap så vellykket, som den kunne have været - desværre… og det er der flere grunde til. Men først er det nok nødvendigt at ridse lidt op om baggrunden for denne udgivelse: Lige før udgivelsen af sommerens bedste rockalbum, ”Out of Exile”, tog Audioslave et smut til Cuba for at spille en gratis koncert i Havanna foran 60.000 fans. Ikke nok med det. De skrev samtidig historie, fordi det var første gang nogensinde, at et amerikansk band spillede på cubansk jord. Undervejs i den halve time lange dokumentar, der følger med på DVD’en, forsikrer Tom Morello sågar for, at koncerten vil blive den bedste og længste, Audioslave nogensinde har spillet.

Ja-ja, Audioslave er da også i topform under koncerten her – ingen tvivl om det. Især Chris Cornell, som har for vane at lyde noget hæs live, giver her en formidabel præstation. Det er sådan set heller ikke problemet ved denne DVD. Nej, først og fremmest ser det ud til, at der er nogle teknikere, der har klokket gevaldigt i den, for synkroniseringen mellem billede og lyd er ikke god – den er faktisk undertiden så dårlig at det bliver irriterende at se på. Forestil dig, at Brad Wilk tæsker løs på trommerne, men at lyden er forsinket et kvart eller et halvt sekund? Ikke tiltalende.

Hertil kommer, at vi ikke får koncerten i dens fulde længde. Oprindeligt varede den over to timer, men her er den klippet ned til godt en time… Og når nu vi er i gang med at revse teknikerne, så kunne de dæleme også godt have gjort sig mere umage med klipningen. At publikumslarmen får abrupte stop, hist og her, kan man leve med, men når Cornell nærmest bliver afbrudt midt i en sætning, som han gør det mellem ”Outshined” og ”I Am the Highway”, så bliver det for meget.

Man sidder tilbage med fornemmelsen af, at der er blevet sparet (for meget) omkring produktionen af denne DVD, hvilket er sørgeligt, når nu det materiale, der rent faktisk er her, er af så høj kvalitet.

Hvis man kan abstrahere fra ovennævnte, så er der en ganske fortrinlig live-optræden fra Audioslave at komme efter. Den 35 minutter lange dokumentarfilm, der følger med trækker en karakter op, for den giver et godt indblik i det anderledes kulturliv Cuba har, mens bandmedlemmerne i interviewbidder beretter om deres oplevelser med lokalbefolkningen etc. Og vi lærer, at bassist, Tim Commerford, har et lille mountainbike-legebarn gemt i sig.

Koncerten bliver præsenteret i bredskærmsformat og billedet er meget skarpt. Der er ikke surroundlyd (som det ellers er ved at være vanen, når vi taler koncert-DVD’er), men blot et stereospor med de problemer, som er omtalt tidligere.

Når der engang kommer en special edition-udgave med hele koncerten, skal Interscope altså lige oppe sig en anelse, og spytte nogle flere penge i potten, for det her kunne have været gjort MEGET bedre…!!

Live in Cuba
3