Metalstone Festival: Lørdag

Metalstone Festival: Lørdag
Gode headlinershows fra Gorefest og Soil, og solid opvarmning fra Urkraft. Der var færre bands, som skulle spille om lørdagen, men programmet lagde ud med mere etablerede og internationale bands med Gorefest og Soil som hovednavnene. Alligevel var der klart færre tilskuere, og stemningen kom heller aldrig helt op at ringe. Urkraft[/b] Det danske band Urkraft åbnede. Stilen er dødsthrash eller thrash 2.0 og den er pågående, hurtig og aggressiv uden at blive for tænkt. Det blev lettere ensformigt i længden, men OK, Urkraft var en god åbner. Karakter: 9 Gorefest[/b] Den ene af lørdagens hovednavne var det gamle dødsmetalband Gorefest (øv. bill.) fra Holland, der spiller proto-død som hvor far lavede den. Med fare for at få alverdens dødsmetallere på nakken, mener jeg, at det er lige vel simpelt, men bandet leverede bestemt varen. De trak i hvert fald en lille skare af ægte fans, der havde det forrygende. Karakter: 10 Lennon[/b] Festivalens mest uheldige sammensætning var programpunkterne Gorefest og Lennon. Lennon er fra New York og var det kvindelige indslag. Hun synger og spiller bas og stiller op sammen med en rigtig dygtig guitarist og trommeslager. Genren er rock med metalelementer, og hun minder lidt om Alanis Morisette uden dog at komme i nærheden af hendes sangtalent. Lennon var med som en del af supporten for Soil. Genren var bestemt ikke noget, der fik Gorefestfansene til at blive hængene, og der var ikke så mange andre til stede. Derudover havde de valgt at placere hende bag den store støttepille, der er lige foran scenen på The Rock, så man skulle finde nogle skæve vinkler for overhovedet at se hende. Musikken var ikke dårlig, men heller ikke noget at råbe hurra for. Det faldt dog fuldstændigt til jorden, fordi ingen rigtig gad hende. Karakter: 5 Panic Cell[/b] Noget bedre end for Lennon gik det for det andet Soil supportband, britiske Panic Cell. De drenge oplevede heller den store publikumbevågenhed, men bandet tog det med noget bedre humør end Lennon – måske var det den britiske selvironi, der hjalp smilet på gled? Genren er melodisk metal, som ikke skriver sig ind i rockhistorien, men har dog en fed energi. Især sammenlignet med Lennon. Karakter: 8 [img]http://heavyjam.dk/img/1737.jpg[/img] Soil[/b] Amerikanske Soil (bill.)kom med lørdagsfesten. Det var det band, de fleste var kommet for at høre, så der var også blevet mindre tomt blandt publikum. Siden forrige og seneste udgivelse har bandet skiftet forsanger, og den nye mand AJ Cavalier kunne i den grad fylde skoene ud efter Ryan McCombs. Efter en ikke helt vellykket dag, var en god gang amerikansk, professionelt showmanship, lige hvad der var brug for. Stilen vel en slags nu metal med nogle ret levedygtige melodier, og som sidste nummer blev publikum belønnet med Soils største hit, ”Halo”, som gik rent hjem. Karakter: 10 Pitchblack[/b] Københavnske Pitchblack er en melodisk dødsagtighed á la Slipknot, og bandet havde fået lov at runde festivalen af. Det bedste man kan sige om Pitchblack, er, at deres frontmand har et super godt growl, men derudover var det en ret rodet omgang og ikke et særlig fængende, men - tør man skrive -fordrukkent show!? Karakter: 7

Metalstone på The Rock, Kbh., lørdag den 3. februar
03-02-2007
4