En tung times dødstråd

En tung times dødstråd

Århusianske Illdisposed i intime omgivelser på stenbroen. Kong Kent rapporterer.

Illdisposed
14-05-2006
4

Mægtige Illdisposed indledte 2004 med et uhyggeligt album, som deres ærede anmelder stadig har allerøverst på den interne playliste. ”1-800-Vindication” er ganske simpelt en nyklassiker indenfor genren dødsmetal. Intet mindre! Nu udgiver bandet så opfølgeren ”Burn Me Wicked”, og hvordan fejrer man bedre udgivelsen af et nyt album, end ved at turnere og promovere det nye materiale? Så Illdisposed hev en koncert ud af ærmet på Stengade 30, og det med stor succes.

Vi nåede ikke frem til det første band, Demia, men tyske Deadsoil fik vi lyttet godt til. Ligesom på sidste års Aalborg Metal Festival, kørte Deadsoil en imponerende stil med et utroligt højt niveau. De overvandt flot publikum og spillede ganske simpelt r*ven ud af bukserne. Det er skønt at se når et band virkelig nyder at spille. Herligt!

Hovedretten

Aftenens hovedret var dog klart de skøre århusianere i Illdisposed. Bandet rev en god bunke klassikere af sig, og krydrede det med bl.a. ”Our Heroin Recess”, ”Throw your bolts” og ”Burn Me Wicked” fra den nye skive. For en indædt tilhænger af ”…Vindication” var det da også med stor glæde, at der både blev plads til ”Dark” og ”I Believe in Me” derfra.

Desværre blev koncerten en anelse kort - en times tid blev det til. Men mens Bo Summer og co. stod deroppe, var der knald på – og for første gang i lang tid var undertegnede med helt fremme og svingede garnet til den helt store guldmedalje på forreste række. Stengade 30 indbyder til den intime stemning, og der blev også både stagedivet og crowd-surfet, uden sikkerhedsfolkenes indblanding. Godt!

Illdisposed var totalt cool når folk smuttede op og hoppede ud. Det kunne andre bands og spillesteder lære meget af! Efter koncerten blev en kammerat og jeg enige om, at næste gang vi vil høre Illdisposed, så skulle de spille HELE ”1-800-Vindication” fra start til slut. Om dette ræsonement skyldtes alkoholen, der var begyndt at gøre sit indtog eller det var vores fælles forkærlighed for dette monsteralbum vides ikke, men faktum er, at Illdisposed gjorde det godt på Stengade 30. Kort, men godt. Vi ser allerede frem til den nye plade og den næste koncert.