Copenhell 2013: Kaptajn Alestorms Hævn
Copenhell 2013: Kaptajn Alestorms Hævn
Copenhell 2013: Kaptajn Alestorms Hævn

Alestorm kom, så, plyndrede, kølhalede skeptikerne - og sejrede, da de stolte skotter kastede anker ved Hades-scenen.

15-06-2013
4

Alestorm blev præcist så fjollet og godt som forventet - så er det sagt! På sin vis er det et band, som på ingen måder beder om at blive taget alvorligt. De fik svinet vikinger til og talt om at dræbe, bad folk om at råbe det ganske umotiverede og uforståelige "Wooden Leg", havde et hestehoved på scenen som eneste udsmykning udover bagtæppet, og kom med diverse platheder om det umulige i at finde små danskere.

Men derudover fik de, i forhold til antallet af fremmødte, også sat ny Copenhell-rekord for antallet af crowdsurfere, samtidig med at de fik fremmanet en livlig blanding af circle pit og folkedans. For midt i plathederne sørgede skotterne for hele tiden at holde publikum til ilden og tog faktisk den del ret seriøst.

I øvrigt ligesom den musikalske side, der blev plejet grundigt og taget ganske alvorligt - her var ingen slinger i valsen. Piratbandet spiller en ganske proper omgang velkomponeret power metal, og de spiller den meget overbevisende, selvom de som så mange andre havde deres problemer med en forstyrret og flakkende lyd. Og ikke mindst en alt for lav lyd - pirater må godt buldre!

Alestorms største styrke ligger dog i, at de kan skrive en sang præcis så medrivende og simpel. som en sørøvervise skal være, og da de lige netop i 'Keelhauled' sang: "Yo-ho-ho and bottle of rum!", var der ikke et stillestående træben eller en tørt øje bag klappen. Skotterne holdt fest med en perlerække af syng-med-viser, der krævede, at fans stemmede i skulder ved skulder. Og uden på nogen måde at skabe stor kunst (hvilken idiot vil også forvente det af brutale, beskidte pirater?) stod de bag en af Copenhells mest humørfyldte optrædener. Som forventet!