Baltic Open Air 2012 - Doro

Doro Pesch er tilsyneladende stadig et pænt stort navn på hjemmebane. Hun er så småt i gang med fejringen af sine 30 år som tysk metaldronning. En fejring, som skal kulminere næste år på Wacken.

Schleswig, Tyskland
08-09-2012
Jacob Dinesen (arkiv)
3

Her i efteråret 2012 skal hun så på en længere europaturne, som kommer i forlængelse af udgivelsen af opsamlingsalbummet ‘Under My Skin (A Fine Collections of Doro Classics)’. Lørdag aften var hun så hovednavn på en-dages festivalen Baltic Open Air i Schleswig, ca. 50 km syd for den dansk/tyske grænse. Baltic Open Air 2012 var andet år i festivalens levetid. Det er en festival med en noget blandet line-up af coverbands og lokale bands + et par bands med internationalt tilsnit. I år udgjordes dette tilsnit af Doro og Uriah Heep.

Hun gjorde det sådan set godt ,Doro. Selv om hun har været med i mange år, er hun stadig fit for fight og arbejder hårdt for at komme ud over scenekanten. Hendes band, som, bortset fra hende selv, er helt uden tyskere, gør det sådan set også ok ,forstået på den måde, at håndværket er i orden, men de i øvrigt ikke er særligt karismatiske på scenen. Men der skal Doro selvfølgelig også være den, der stråler - og det gør hun såmænd.

Der er slående, så meget delay, der på hendes vokal, hvilket i betydelig grad er med til at booste hendes sang ud over hendes naturlige evner. Allerede under roadiens mikrofontest bliver det klart, at der her bliver brugt meget mere effekt end normalt.

Problemet med Doro er imidlertid, at hendes repertoire er for svagt. Hun spiller rigtig mange af de gamle Warlock-sange og selv om det i firserne var forfriskende med en kvindelig forsanger i et heavy metal-band, så fremstår sangene nu som for simple og uden egentligt raffinement. Det er solidt, men forglemmeligt. Blandt de spillede sange var en coverversion af Judas Priests 'Breaking the Law', som Doro giver i en fortolkning, der begynder akustisk inden den slår over i en traditionel-metal version. På ovennævnte opsamlingsalbum findes den i en version med symfoniorkester. Uanset om man finder det unødvendigt at tilføje det akustiske islæt til Priest-klassikeren elle ej, er det symptomatisk fra Doros materiale, at denne sangs kvaliteter helt overskyggede hendes eget materiale spillet ved koncerten.

Doro spillede i øvrigt bl.a. ‘I rule the Ruins’,’ Burning the Witches’, ‘Running From the Devil’, ‘Für Immer’ samt ‘All We Are’  m.fl.