No Gods, No Masters
Dead Bury Their Dead
We Will Rise
Nemesis
Fields Of Desolation
5

Det er svært at skulle beskrive lørdagens koncert med Arch Enemy uden at gennemtrawle ordbogen for samtlige positivt ladede superlativer. For det var, uden sidestykke, det største nogensinde i Aalborg Metal Festivals historie. Og meget passende til deres 10-års jubilæum. Læg dertil, at forsanger Angela Gossow samtidig havde fødselsdag, og det hele gik op i en højere enhed.

For den lokale helt, Mikkel Sandager, gik nemlig på scenen med Arch Enemy og sang duet med Angela efter at have sunget fødselsdagssang for hende sammen med publikum og givet hende en lagkage. Og der blev sunget i stor stil fra både scenekant og fra publikum. Der var mødt rigtig mange folk op, og salen var fyldt til bristepunktet. Aldrig før har der været så dedikerede fans ventende på at få plads ved hegnet på Studenterhuset.

Stemningen og energien var helt i særklasse, og selvom jeg ikke er nogen udpræget fan af Arch Enemy, så kunne jeg uden problemer anerkende hvad det var, jeg var vidne til. Specielt bemærkelsesværdigt var naturligvis guitararbejdet. Den fantastiske guitarist Michael Amott, der ikke behøver yderligere introduktion for ægte metalfans, leverede den ene sublime solo efter den anden og specielt under "Bloodstained Cross" gav det kuldegysninger hos undertegnede. Den mand forstår at vride noget helt særligt ud af de seks strenge.

Han står endda ikke alene, idet hans makker, og lillebror, Christopher Amott også er meget dygtig. De to lod soloerne flyve frem og tilbage mellem hinanden, mens Gossows dybe brøl samlede helhedsindtrykket i de mange fællessange, der var denne aften.

Det hele gik bare op i en højere enhed under Arch Enemy. De kom med en stensikker sætliste og publikum var ligeledes godt velforberedte til at kunne synge med og besvare energien fra scenekanten med ditto engagement, loyalitet, klapsalver, rejste horn og hår i bevægelse takket være aktive nakkemuskler. Hvordan mon de har det i dag?

Jeg er nødt til at kvittere med fuld honnør i form af fem stjerner. Mindre kan ikke gøre det. Arch Enemy levede i den grad op til status som hovednavn, og H. C. Andersen kunne ikke have fået et 10-årigt eventyr til at slutte bedre denne lørdag aften. Alle gik derfra glade, og var en meget speciel og meget god oplevelse rigere. Arrangørerne fortjener uforbeholden ros for, at have hevet så stort et band hjem til deres jubilæumsår og høster maksimal anerkendelse og lovprisning derfor. Lørdag aften, weekenden og Aalborg Metal Festival 2011 kunne umuligt være blevet afsluttet bedre.

Perfekt!