Gedigent melodisk comeback

Populær
Gedigent melodisk comeback

Efter 19 års dvale på pladefronten er At the Gates tilbage med deres velkendte og melodiøse lyd. Der er intet nyt under solen, men kvintetten har stadig sans for de gode kompositioner.

Kunstner
Titel
At War With Reality
Dato
27-10-2014
Distributør
Trackliste
1. El Altar Del Dios Desconocido
2. Death and the Labyrinth
3. At War with Reality
4. The Circular Ruins
5. Heroes and Tombs
6. The Conspiracy of the Blind
7. Order from Chaos
8. The Book of Sand (The Abomination)
9. The Head of the Hydra
10. City of Mirrors
11. Eater of Gods
12. Upon Pillars of Dust
13. The Night Eternal
Karakter
4

En skelsættende plade med en ekstremt velkomponeret sangskrivning, hvor der er skåret helt ind til benet, var dommen, da vi skrev vores metaldiktator i sidste uge om At the Gates’ ’Slaughter of the Soul’ fra 1995. 

At the Gates’ melodiske blanding af døds- og thrash metal på den klassiske plade og deres betydning for genren kan næppe undervurderes. Men hvor andre bands førte faklen videre, gik svenskerne som bekendt hver til sit, året efter ’Slaughter of the Soul’ udkom. Nu er de tilbage.

Det kommer ikke som en overraskelse, men som en logisk forlængelse af de mange koncerter, bandet har givet on and off siden gendannelsen i 2007. Godt nok sagde frontmand Tomas Lindberg i et interview til Devilution 2012, at planer om nyt materiale ikke var på tale. Men mon ikke bandet har indset, at de på syvende år ikke kan blive ved med at koge suppe på fortidens bedrifter til deres koncerter. 

Hvordan lyder At the Gates så på deres første  plade i nitten år? Svaret er, at det er endnu en melodisk massakre, der fortsætter, hvor de slap. Lindbergs vokal er stadig rå og hidsig som ind i helvede. Adrian Erlandsson prygler løs på trommerne i sin vanlige, kompetente og tighte stil. Produktionslyden er klar og dynamisk, så det runger råt, når Anders Björler og Martin Larsson riffer tungt igennem på numre som ’The Circular Ruins’ og ’Heroes and Tombs’, der har de helt klassiske og melodiøse At the Gates-omkvæd.

Det er meget sigende for pladen, at de ikke genopfinder sig selv, men nu engang lyder som det, de blev berømt for. Men også med en skizofren sangskrivning, der minder om det, At the Gates blev til, da Björler-brødrene og Erlandsson efter bandets opløsning dannede The Haunted. De genopstod som bekendt i sidste måned med ’Exit Wounds’, hvor de vendte tilbage i den hidsige og melodiøse thrash-stil. Gendannelsen er sket uden Anders Björler – modsat hans bassist-bror og Erlandsson – og det giver meget god mening. Godt nok er The Haunted mere aggressivt og mindre melodiøst end At The Gates, men hvordan agerer man primus motor i to bands, der trods alt ikke er så forskellige fra hinanden igen?

Slægtskabet kan nu stadig høres.  ’The Head of the Hydra’ og især ’The Conspiracy of the Blind’ minder mere om numre, der hører hjemme på en plade med The Haunted end At the Gates. Eller soloen i ’ The Book of Sand (The Abomination)’, der decideret klinger i retning af de ofte enslydende soli, Anders Björler har fyret af i de mange år i det hjemsøgte band. Nuvel, numrene fejler såmænd intet, og de thrashede skæringer passer godt som afveksling til de mere klassiske At the Gates-kompositioner.

Som helhed er ’At War With Reality’ er gedigent comeback, hvor der er rigeligt med grumme og melodiøse riffs, men nyt under solen bringer svenskerne ikke med sig efter 19 års albumpause.