10. Cruelty And The Beast
11. Her Ghost In The Fog
12.From the Cradle to Enslave
Sinfonia
Kent Kirkegaard Jensen
4

Det var noget af en sort messe, der var indbudt til på Train i Aarhus lørdag den 1. november 2012. Her trådte Cradle of Filth op, efter at hele tre supportbands inden for black metal-genren havde varmet behørigt op til Dani Filth og hans apostle. Disse bands er særskilt anmeldt andet steds.

Koncerten var min jomfrurejse ud i Cradle of Filths koncertoplevelser og det var med spændte forventninger, da jeg med nogen ængstelse så frem til, hvordan bandets meget komprimerede lydbilleder skulle fremstå live, uden at alt for mange deltaljer gik tabt. Heldigvis gik det slet ikke så slemt som frygtet men levede næsten op til det, der var håbet.

Cradle of Filth har alt det, som man kan ønske sig som metalfan: Tyngde, hastighed, masser af guitar, masser af trommer, høje skrig, dybe stemmer, hårde rytmer, mange rytmeskift, pompøsitet, grandiose melodier, flotte korsekvenser, osv. Desværre vil bandet så gerne levere det hele på en gang i ALLE deres sange, hvilket giver en hæsblæsende fornemmelse, som ind imellem kan være udmattende.

Heldigvis gik det forholdsvis godt til denne koncert, hvor en udmærket lyd gjorde, at man i langt overvejende grad kunne adskille de enkelte bandmedlemmers indslag i det samlede lydbillede. Det var så heldigvis også tilfældet for de elektriske klaver- og orgelsekvenser samt vokal, som Caroline Campbell fra sin plads i baggrunden leverer gennem hele koncerten.

Cradle of Filth er bedst, i de sekvenser, hvor de skruer lidt ned for tempoet og hvor de to guitarister spiller tostemmig leadguitar, med underlægning af Carolines atmosfæriske keyboards akkompagneret af Dani Filths skrigende og desperate vokal. I disse sekvenser kommer den skræmmende og uhyggelige stemning virkelig krybende ud af musikken. Heldigvis opstod der lejlighedsvis sådanne momenter ved koncerten i Aarhus.

Heftigt men meget kort koncert

Cradle of Filth satte koncerten i gang med det instrumentale nummer ’The Unveiling of O’, som åbner bandets seneste album ’The Manticore and Other Horrors’, hvorefter man straks gik over i samme albums første rigtige sang, den melodiøse ’The Abhorrent’. Herefter gik det over stok og sten med en blanding af nyt og gammelt. Dani Filth syntes i fin form og endda ret udadvendt for en frontman i black metal-genren. Selv om Train var pænt pakket, så må det antages, at det fremmødte publikum ikke helt lever op til det antal, som er Cradle of Filth til del i store dele af verden.

Dani Filth var dog ret snakkesaglig og gav sig således bl.a. tid til at meddele, at det var Caroline Campbells fødselsdag, hvorefter bandet gik i gang med "hittet" ’Nymphetamine’, hvor samme Caroline har en fremtrædende rolle. Her skal hun nemlig ud over de fremtrædende keyboard sekvenser også synge den duet med Dani, som Liv Kristine fra Leaves’ Eyes oprindelig sang. Det gik heldigvis rigtig godt. Fremhæves skal også guitarist Pau Allender, som koncerten igennem leverede en ovenud solid indstats.

Imidlertid var det hele hurtigt over. Allerede efter 55 minutter gik bandet af scenen. Heldigvis kom de tilbage og leverede et pænt lang ekstrasæt på 20-25 minutter, som blev afsluttet med de klassikere ’Her Ghost in the Fog’ og ’From the Cradle to enslaved’.

Det skal dog tilføjes, at showet ved koncerten var en anelse tamt. Udover at Dani fra tid til anden stillede sig oven på en røgkanon og således "blev væk" i en stråle af røg i mens han sang, så var der faktisk ikke nogle effekter, hvilket – set i lyset af bandets videoer, der er proppet med blod, uhygge, sex og horror – synes en smule tamt.

Men alt i alt en ganske (u)hyggelig mørk lørdag aften på Train.