Next stop Wacken
Next stop Wacken
Next stop Wacken

By The Patient luftede nyt materiale, da de delte The Rocks scene med Kolera og Inbreeding Rednecks på den store fest- og drukaften før St. Bededag.

29-04-2010
3

Der var masser af koncerttilbud i København denne torsdag aften før helligdagen. The Rock kunne nok have huset alle gæster på Lades og hos Beta udover de fremmødte i klippekælderen. Heldigvis var der ikke mennesketomt på The Rock, og første band Kolera formåede at hive en del mennesker tæt på scenen, så gruppens sports-dødsmetal kunne opleves. Der var imponerende meget tempo over fingrene på både guitarist og bassist, der også stod for masser af tapping. Og trommeslageren stod naturligvis ikke tilbage for det hidsige tempo.

Vi kommer sikkert til at se meget mere til Kolera, for drengene var ikke uden evner. De unge gutter skal dog lære at begrænse sig lidt, skære mere ind til benet, og si materiale fra, der ikke tjener andet formål end at være hurtigt og lir. For så vidt kunne de fint bakke fx Origin op ved en koncertlejlighed, men de burde samtidig lytte og lære lidt, for at opdage hvorfor amerikanerne kan spille en times højhastigheds-død uden at interessen fra publikum mistes.
(Kolera: 2)

Lille moshpit trods en meget lokkende bar

Growlet hos Koleras forsanger lå ikke fantastisk i mixet, og til tider kunne en lidt dybere og fyldigere røst være ønsket. Det ønske fik man dog opfyldt med Inbreeding Rednecks, som havde taget turen til København fra Esbjerg. Jacob virkede ikke helt tilfreds med publikums entusiasme, men der var også 20’er torsdag, og det tilbud lod en hel del til at finde mest interessant denne aften. Ikke alle kan være helvedes dødshunde.

Inbreeding Rednecks gjorde det ganske fornuftigt, og klagen over publikum lykkedes til en vis grad med et (meget) lille mosh-pit og respekt fra de forreste rækker. Det er jo ellers ikke altid, at brok er vejen frem, men når man har tekster om lemlæstede jomfruer og fisse en masse, så går det måske alligevel.
(Inbreeding Rednecks: 2-3)

Det er lidt sært, at By The Patient har meldt ud, at aftenens koncert vil være den sidste inden showet på Wacken til sommer, når nu pladen er så godt på vej, at man skulle mene, at der skulle være plads til at booke flere shows. Men i hvert fald var det bare om at tage imod tilbuddet og opleve nyt materiale, der endnu aldrig var blevet luftet ’live’. Efterfølgende er det faktisk blevet meldt ud, at bandet åbner for Deicide og Dawn of Demise i juli, så helt stille fra bandet indtil Wacken bliver der heldigvis ikke.

Nyt materiale luftet med selvsikkerhed

Det blev til godt og vel 40 minutter i selskab med bandet, der allerede syntes at spille med lidt større selvsikkerhed end på The Rock i processen mod semifinale-sejr i Wacken-battlen. Og da lyden først blev justeret, så begge guitarer kunne høres i hver side af scenen, så var der kun én vej frem for bandet, der alle spillede i sorte t-shirts med afrevne ærmer og et par sorte bukser af mere eller mindre tætsiddende karakter.

Vokalen var stærkt varieret, dog syntes skrigene rimeligt uinteressante, hvilket forhåbentlig blot havde med mixet at gøre, så det vil lyde bedre og mere naturligt på pladen. Det dybe growl var til gengæld ganske fortrinligt. Materialet dækkede selvfølgelig E.P’en, men som lovet var der masser af materiale fra den kommende plade. Det sluttede rigtigt godt af med ’Altars of Infection’, der brager af sted med en rigtig god energi og et smadrende godt flow. I det efterfølgende nummer – muligvis betitlet ’Luke’, hvis anmelderen hørte rigtigt - lå også noget rigtig fedt, endda prydet med en super guitarlead undervejs.

Det virker mere og mere fornuftigt, at det blev By The Patient, som løb af med sejren i metal-battle set i lyset af den udvikling, som allerede spores. Og det vil garanteret være et endnu mere glubsk band, som man støtte til sejr på festivalen i Wacken.
(By The Patient: en meget solid og positiv 3’er)