_XTD0947
_XTD1094
_XTD1071
_XTD1171
_XTJ0964
_XTJ1073

Koncerter som denne er som endelig at finde rav efter at have tygget sin tandlægeregning op til en lille månedsløn. Det er, hvad Orm er – en sjælden, guldfarvet kulturskat, som vi næsten kunne finde på at gå med som smykker om halsen.

Releasekoncert 'Ir'
29-08-2019
1. Klippens Lyse Hul
2. Bær Solen Ind
5

Trods barberingen af de lange lokker og manglende krigsmaling breder der sig en yderst black metallisk stemning inde i den aflange koncertsal, da de fire bornholmere træder ind. Den holdning, der kan runge fra undergrunden om, at man skal være uprætentiøs, kompromisløs og ‘true’ i sit black metal-udtryk, overholdes bestemt også i den første halvdel af showet. For den opmærksomme har alle medlemmer dog faktisk valgt en helt særlig uniform, hvor der i strunk positur bliver båret sorte T-shirts og sorte bukser, der løber ned i stramt snørede Dr Martens. Det subtile udtryk passer perfekt til Orms nye udspil.

Man kan som musiker intet andet end blot beundre og misunde Orm. Det virker, som om at hvad de drenge rører ved, bliver en succes. Tidligere var der By The Patient og Förtress, som medlemmer fra kvartetten har spillet i, og som begge, trods den store genrekløft, var fornemme tilføjelser til den danske metalscene. Man kan dog håbe, at Orm er endestationen og bliver det projekt, de vil lægge al fremtidig energi i. For vi har brug for mere af netop det her.

De frembrusende bornholmere (og en enkelt fynbo) har noget på hjerte med deres nyeste udspil, som de holdt releasekoncert for på det ellers lidet metalliske spillested Alice. Orm er en kulturskat ud over det sædvanlige. Vi skylder både Norge og Sverige oceaner af respekt for deres black-bands og musikforståelse, men de her drenge kan noget, ingen andre kan. De har en sjæl, som svenskerne ville misunde, de har et sind, som nordmændende ville misunde og de har et talent, som de fleste danskere ville misunde.

Når solen bæres ind
Releasekoncerter er en vanskelig genre. At spille et helt nyt album live giver det indlysende problem, at publikum ikke kender materialet, og det kan lægge en dæmper på stemningen. Men det er i detaljen, at denne releasekoncert bliver mere teatralsk og levende, end hvad vanligt er: en passage, hvori forsanger Simon Sonne Andersen finder sig til rette på trommereposets kant og guider publikum videre ind i fortællingen; et indslag med det blæserinstrument, der på pladen fungerer fremragende. Den slags detaljer gør oplevelsen anderledes. En perfekt forlængelse af en konceptuel plade, hvor der er tænkt et gennemført koncept og budskab ind i både lyrik og artwork.

Konceptkoncerter er relativt sjældent blandt danske bands og kan være for nichepræget et fænomen til at få København til at møde frem. Hvis man ikke "må" og heller ikke tør, får man i hvert fald aldrig pustet nyt liv i metalscenen. Derfor er det godt, at Orm tør.

Det ville være en undladelsessynd ikke at give et anerkendende nik til Orms mørke slægtning Solbrud, der som få evner at holde konceptbaserede koncerter. Man kan blot håbe, at Orm selv også vil gøre sig mere i den slags, da det gør den danske black metal noget så charmerende og nærmest folkelig. Og det er præcis hvad Orms musik også er. Folkelig, forståelig og fyldig. Umiddelbar. Relaterbar.

Alle, der nyder ekstremmetal med hjerte og sjæl, burde opleve Orm. Her er endelig nogen, der har noget at fortælle og som gerne, virker det til, vil dele det med resten af os.