Persecutor1200_72A3910

Pupil Slicer gav intimkoncert for 20 mennesker i et lille øvelokale under Limfjordsbroen, mens Chronicle holdt release-fest med dårlig lyd på 1000Fryd.

+ Chronicle + Persecutor
19-05-2023
Kent Kirkegaard Jensen
4

Fredag aften i Aalborg på en weekend, der var forlænget allerede fra onsdag eftermiddag. Vejret var med folket, så havnefronten var fyldt med mennesker. Blandt dem stod fire briter, der var ved at være trætte af at være på turné rundt i Europa. Vi nåede at opleve dem, Pupil Slicer, på Roadburn i Holland og de gav også koncert til A Colossal Weekend i København. Det sidste show på turnéen skulle have været i Göteborg torsdag, men en snarrådig koncertarrangør i Aalborg lurede, at de skulle med færgen fra Göteborg til Frederikshavn dagen efter, så hvorfor ikke lige svinge indenom og give en koncert sådan en fredag aften?

Pupil Slicer var med på balladen, og således blev et, af kommunen stillet til rådighed, øvelokale på cirka 20 kvadratmeter gjort klar. Loftshøjde på max 220 cm. Der kunne lige være et trommesæt, et par højttalere og måske 20 betalende gæster. Det var også det, der var. Folk stod bogstavelig talt en halv meter fra bandet og allerede efter én sang måtte både (live)guitarist og bassist smide t-shirten. Sveden haglede af dem. Det gjorde den også på publikum. Rummet var fuldstændig fyldt ud. Pupil Slicer morede sig over denne lidt aparte situation med tanke på, hvor de lige havde brugt halvanden måned på at spille på betydeligt større scener. Så stod de pludselig i Aalborg med 20 publikummer.

Det tog intet fra energien. Showet var fuld pedal og fremad. Forsanger Kate Davies havde en tøjbamse af Stena Lines maskot, Happy, der blev kastet lidt frem og tilbage mens publikum byggede en pyramide. Fire mand på alle fire og så tre ovenpå. Man ville gerne have bygget videre, men der var hverken publikum eller loftshøjde til at færdiggøre projektet, hvilket bandet morede sig lidt over.

Og trods den manglende plads, så blev der moshet igennem. Wall of death, moshpit og en forsanger og bassist, der skiftevis hoppede ind og blandede sig. Det vil sige, de tog et skridt frem og drejede rundt. Længere skulle de ikke bevæge sig. Det var intimt, hårdt og forbandet varmt. Ikke desto mindre kæmpede Pupil Slicer sig igennem en hel times koncert, hvor de naturligvis spillede nogle af de nye numre fra den kommende plade 'Blossom', der rammer næste måned.

Derefter strøg denne anmelder fra Limfjordsbroen over til 1000Fryd, hvor Chronicle holdt release-fest på deres nye plade, 'Where Chaos Thrives'. Da undertegnede ankom, var Persecutor lige gået i gang med at udøve kaos og der var næsten lige så varmt på 1000Fryd som under broen. Stemningen var høj og der blev knoklet igennem på sange som 'A King is Burn', 'World At War' og flere af deres velkendte sange. Forsangeren har stadig sit fantastiske kostume, der med ironisk distance til den seriøse thrash-metal er med til at bringe et smil på læben på hele 1000Fryd.

Selvsamme smil stivnede en anelse da hovednavnet Chronicle så omsider gik på scenen. For lydmanden havde ikke sin bedste aften. Allerede på det første nummer 'Usher in the End', der er fra netop den nye plade 'Where Chaos Thrives', kunne man enten ikke høre guitaren, vokalen eller også drillede trommerne. På skift var det enten publikum, band eller begge, der ikke kunne høre noget som helst. Det var ikke nogen god start, men det blev da bedre.

Derfor kunne Chronicle da også kæmpe videre og spille hele den nye plade, hvorefter der blev plads til nogle numre fra deres tidligere udgivelser. Aftenen vil dog mest blive husket for hvor varmt der var til både Pupil Slicer og på 1000Fryd, samt at det, trods lydmæssige udfordringer, var intimt begge steder og både bands og publikum var veloplagte fra start til slut. Uanset om det var trange kår eller dårlig lyd, så var de fremmødte klar til at se gennem fingre med den slags småting og ikke lade noget som helst ødelægge festen.