Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Skotsk togt og svensk krig

Populær
Updated
Skotsk togt og svensk krig
Skotsk togt og svensk krig
Skotsk togt og svensk krig
Skotsk togt og svensk krig
Skotsk togt og svensk krig

Alestorm og Sabaton er pirater og krig og begge bands havde fat i den lange krumsabel i Amager Bio lørdag aften.

Kunstner
Spillested
Dato
25-09-2010
Distributør
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Forfatter
Karakter
4

Alestorm er en af den slags band, hvor man ikke rigtigt ved hvad man skal mene – er det en joke? Eller ønsker de, at man tager deres piratmetal alvorligt? Men det er en mere interessant problemstilling på plade, hvorimod det live er fuldstændigt lige meget. Der er det kun en fest!  

Og den fik på alle tangenter, strenge og beskøjter lørdag aften, da Alestorm stod på en scene. Lige til plads festligt, tåbeligt, fjollet og samtidigt medrivende, velspillet, heftigt og ikke mindst fængende.

Der var dans på scenen, dans på gulvet, masser af "hey-ho and a bottle of rum" og ikke mindst store smil og fantastisk god sørøverstemning. Man skulle således ikke have meget indenbords, før den knyttede næve automatisk fløj i vejret og en rusten røst skrålede med på 'Heavy Metal Pirates', 'Keelhauled', det nye nummer 'Run', og 'Captain Morgan's Revenge'.

I mens gyngede salen bogstaveligt talt, og hurtigt indsneg virkelighedsflugten sig og dermed følelsen af, at al metalmusik burde handle om pirater, burde inkludere harmonika, burde indbyde til kædedans og måske endda steeldrums som i 'Wolves of the Sea' - sikke et togt!

Amager går i krig

Derefter var det tid til Sabaton, men før anmeldelsen skrider i gang, bør lige indskydes følgende: Denne skribent kedede sig bravt ved svenskernes seneste udgivelse ”Coat of Arms”, og han kan i bund og grund intet fornuftigt se i bandet.

Hvilket kunne være fuldstændigt irrelevant, da resten af Amager Bio viste sig at være stærkt begejstrede for samme sekstet. Sabaton var nærmest overvældet af den brusende modtagelse som publikum gav dem, og de blev heldigvis belønnet med et engageret band.

Ganske imponerende fungerede det endda med mikset mellem at synge om krig, og stadig have en munter og glad tone på scenen. Der var lige tilpas med attitude og alvor, når der blev sunget om Warszawa-opstanden i 1944 eller om Holocaust, men stadig plads til fjol og dårlige jokes om ølmaver og små tissemænd, uden at det blev for plat, når det skulle være seriøst, og for dystert, når det skulle være sjovt.

Retten til at være metal

Teknisk er Sabaton et udmærket metalband, hvorimod sangskrivningen har sine bovlamme elementer (se igen anmeldelsen), men i livesituationer viser de kontante omkvæd og stramme riffs deres berettigelse og forklarer svenskernes succes. Musikken er som skabt at blive spillet med en fod på monitoren, en løs nakke og foran et publikum der ihærdigt forsøger at overdøve bandet, og modtager hvert nummer med et brøl.

Således måtte skribenten overgive sig og erkende, at Sabaton i hvert fald har sin berettigelse til en koncert. Selvom Alestorm i hans optik kom, så, hærgede, plyndrede, og ikke mindst stjal billedet.

Alestorm: 5
Sabaton: 4