Volbeat vælter værftsby
Volbeat vælter værftsby

Danmarks største metal/rock-band indtog Frederikshavn og tog publikum med storm.

26-02-2011
Kent Kirkegaard Jensen
4

Volbeat har efterhånden vundet alles hjerter, og efter en turné på de store steder vil de tilbage til rødderne. Tilbage til de svedige små spillesteder, hvor de for fem – seks år siden spillede for alt mellem 50 og 100 mennesker.

Sådan er det ikke længere.

Volbeat gæstede Det Musiske Hus i Frederikshavn på en lørdag aften, så det var ingen overraskelse at koncerten for længst var udsolgt og salen var fyldt da bandet gik på kl. 21. Lige fra Motörhead-introen og til sidste strofe var publikum i fuld vigør. Det samme var Volbeat.

Uden alt for mange dikkedarer spillede de i ca. 1 time og 40 minutter. Alle deres store hits blev serveret med jævne mellemrum, og derudover trakterede de med såvel nye som gamle numre. Volbeat-toget kører bare. Og at dømme efter publikums reaktion på sange som 'The Gardens Tale', 'Sad Man's Tongue', 'Pool of Booze', 'Mary Ann's Place' og 'Fallen', så er folket ikke mættet endnu.

Fadøllet flød i Frederikshavn denne lørdag aften, og det høje humør gjorde det kun sjovere at overvære Volbeat. Fællessang og god interaktion mellem forsanger Michael Poulsen og publikum gjorde, at der var lidt folkefest over det. Det, der dog gjorde det rigtig godt, var lyden. Lydfolkene havde ramt akustikken lige bagi, for det lød overraskende godt.

Eneste lille kritikpunkt herfra må være, at det hele virker en smule indstuderet. Men det trumfes tifold når Volbeat til allersidst gør, som mange andre bands ikke gør. De indordner sig efter devisen "Spil noget med Slayer", der synes at være blevet metalfolkets kommentar til alle bands, udover Slayer. Om det blev råbt eller ej, det ved jeg ikke, men da de var færdige med deres ekstranumre tog de lige et lille minut hvor de bragede 'Raining Blood'-introen af. Fuld skrue på alle instrumenter og 99% af publikum må have tænkt ”wtf?”, mens en gammel rotte som jeg blot smilede kæmpestort og kunne konstatere, at selvom Volbeat er blevet allemandseje og lettilgængeligt, så har de slet, slet ikke glemt rødderne i metallen. Herlig aften.

Se flere billeder fra koncerten i Frederikshavn her: