Elvis med dobbeltpedal

Elvis med dobbeltpedal
En svedig rock & rul-tur i Pumpehuset, og så blev Kong Kent overbevist af Kong Elvis' arvetagere i Volbeat. Pumpehuset lagde lørdag aften hus til en åbenbaring for en gammel metaldreng. Jeg skulle for første gang anmelde Volbeat, og for første gang helhjertet overvære en af bandets koncerter. Personligt havde det indtil da været Dominus’ banemænd (frontmand Poulsens ex-dødsband - Red.), hvorfor jeg altid har kigget lidt skævt til Volbeat.

Men lørdag aften faldt fordommene, forbeholdene og skepsisen for altid til jorden. Jeg blev omvendt, og er nu en rock’n’metal-Elvis-lookin’ discipel. Bakkenbarterne har nu fået lov at gro meterlange!

Feststemning under overfladen

Aftenen startede med hyggeligt selskab (tak til Tunen, Lungebørsten, Dr. Steen og Till) og århusianske Barcode. Disse metalcore-drenge havde æren af at varme Pumperen op, og de gjorde det så godt de kunne. Nye numre blev luftet, og ”Pussy Galore” var hurtig, såvel som uhyggelig tung. Lige noget for Kongen! Deres knap 40 minutter var intense, varme og lagde en god bund for resten af aftenen. Publikummerne var lidt sløve i starten, men århusianerne fra Åbyhøj-ghettoslummet kæmpede bravt og leverede god musik. Herligt.

Dernæst svensk rock’n’roll fra The Bones. Bandet præstation er svær at sætte fingre på, men alligevel fik det aldrig rigtig pulsen op hos jeres anmelder. Cowboy-attituden og de overdimensionerede bakkenbarter var dog lige i aftenens ånd, hvorfor jeg sagtens kan se fornuften i at booke dem som opvarmere. Jeg synes dog The Bones blev lidt monotone, og opgav at forsøge at rive mig med. Hentede i stedet endnu en fadøl og tyvstartede lidt på feststemningen, der emmede under overfladen.

Denne for længst udsolgte koncert havde en dybereliggende mening, og det skulle snart vise sig hvad den skjulte dagsorden var; at indvi kætteren Kong Kent i en helt ny verden. En verden af Elvis, metal og rock’n’roll banket sammen i én stor blender, og resultatet: Volbeat!

Til bristepunktet

Da Volbeat (bill.) endelig gik på scenen, var salen fyldt til bristepunktet. Sveden haglede ned af os oppe foran, og guitaristen Franz, iført en herlig Pantera-trøje, varmede op, og så stod hele bandet ellers klart. Det kastede sig ud i et par sange, hvorefter forsanger Michael ”Elvis” Poulsen bød København velkommen. Næstsidste stop på DK turneen. Bandet var i topform, og fortsatte dets tour de force igennem deres materiale, med højdepunkter som ”Pool O’ Booze…”, ”Rebel Monster” og ”Caroline Leaving”, mens sættet også blev krydret med nye numre, fra det kommende album, der skulle ramme gaden i februar måned (eller marts !? - Red.).

Hen imod slutningen fik vi det vellykkede cover ”I Only Wanna Be With You”, samt endnu en ny skæring. Efter to ekstranumre takkede Volbeat af, efter en majestætisk optræden, der vandt Kongens hjerte. Vokalen, rytmen, det groove… det hele spillede den aften. Så kunne en defekt forstærker prøve at stikke nok så mange kæppe i hjulene, men momentet var for højt i Pumperen. Toget tromlede videre, og det med Johan fra Magtens Korridor på dansk vokal i et af de nye numre.

Jo, Volbeat viste sig at være deres hype værdig. Der var rock’n’roll, metal i stride strømme og Elvis’ må have siddet i sit himmelske Graceland og tappet med fødderne, som kværnede han en dobbeltpedal sønder og sammen i bare glæde over, at se hvad han har inspireret næste generation til.

Der var bare tryk på i Pumpehuset, og jeg fik min bedste koncertoplevelse på dansk muld i lang tid. Så positivt overrasket har jeg ikke været længe. Tak for det!

Volbeat
5