At være eller ikke være...

At være eller ikke være...
Samaels nye dobbelt-cd "Era One + Lesson in Magic # 1" burde have været en projekt-ting fremfor et Samael-album, mener vor anmelder. Dette er ikke Samael, som man kender dem. Godt nok er der ikke nogen, der er mere Samael end Vorph (vokal) og Xy (programmings), men her er al guitar og bas væk. Dobbeltalbummet består af cd 1 ”Era One”, optaget i 2002, og som er baseret på Xy’s programmerede, computerbaserede musik, mens Vorph bidrager med tekst og vokal. Det klinger af Samael, men er kedeligt og ligegyldigt uden guitarerne. Når musikken fænger, er det i en opbygning, hvor klimakset udebliver – det tunge guitarriff går ikke i gang. Der er lidt Ulver ”Themes From William Blake’s The Marriage of Heaven And Hell” over det, men det er bare langt fra i samme klasse.

Cd2 er derimod blotlagt for vokal og består udelukkende af Xy’s musik og er indspillet i 2003. Denne side overrasker positivt, det lyder ikke som Samael, men er tranceskabende og skaber billedlandskaber på nethinden. Det er ikke metal, men der er noget ubeskriveligt og mystisk over det, som alligevel fænger.

Samael har aldrig været bange for at overraske, men siden de skiftede til programmerede trommer har det alligevel været i små skridt ad gangen. Selvom albummets ene halvdel fungerer godt, så har den halvdel slet ikke noget med bandet som sådan at gøre. Albummet burde være udgivet som en projekt-ting – i det mindste bør den tidsmæssige korrekte efterfølger til det glimrende album ”Reign of Light” fra 2004 følge lige i kølvandet.

Karakterer:

Cd1 "Era One": 6

Cd2 "Lesson In Magic": 9