The Audio Injected Soul - intet mindre!

The Audio Injected Soul - intet mindre!
Mnemics nye cd hedder "The Audio Injected Soul". Ja, den gør sgu! I sidste nummer af Heavyjam.dk, #68 bragte vi en anmeldelse af det nye Mnemic-album, som vor anmelder fejlagtigt kaldte "The Audio Infected Soul", hvilket vor influenza-kogende redaktør endvidere overså i redigeringen. Dette nye, gode Mnemic-album hedder naturligvis intet andet "The Audio Injected Soul"!

Undskyld til Mnemic, fans og læsere!

ps. Og tak til de par læsere der mindede os om brøleren, vi kvitterer som altid med at sende en metallisk mail retur! ;o)

- Red.

"The Audio Injected Soul" er det andet udspil fra det danske svar på Fear Factory, Mnemic. Bandet brød igennem lydmuren sidste år med "Mechanical Spin Phenomena", der var en kraftfuld entré i moderne cybermetal, der lænede sig meget op ad sublime bands som Fear Factory, Strapping Young Lad og Meshuggah.

Med den nye CD fortsætter Mnemic klart stilen fra forrige udspil, og her får vi fuld pedal for pengene. Man kan så sandelig høre førnævnte bands i musikken. Ren power og aggression, og åbningsnummeret minder meget om Fear Factory’s "Obsolete". Men på det nyeste udspil har Mnemic forfinet deres sangskrivning en hel del. Her er langt flere nuancer, spændende finurligheder og elementer i musikken. Her er der ikke kun ren rå cyberthrash, men også power metal og mere fyldige flader, uden musikken mister sit særpræg og drive. Det er ganske enkelt skallesmæk for skillingen, men også gode melodier.

Så kan det ikke gå helt galt, og det gør det heller ikke!!!
"The Audio Injected Soul" er et fremragende album, hvor det tydeligvis afsløres, at Mnemic ikke bare er en god kopi af Fear Factory. De vil og kan selv, og får brutalitet og melodi til at gå klo i klo. Nogen vil sige, at drengene er modnet. Jeg vil sige at de har forfinet og forædlet deres udtryk, uden at sætte deres kendetegn over styr. For eksempel er skæringen "Deathbox" et studie i den disciplin. Groovy, catchy, brutalt og thrashet og fandens godt spillet. Pladen bliver så afsluttet med en meget anderledes version af det gamle 1984 Duran Duran hit, "Wild Boys". 80’er hits er blevet meget populære at kopiere blandt metalbands. Lidt spøjst.

Så det er ikke mærkeligt, at Mnemic åbnede Roskilde Festival og Rock Am Ring. De her drenge er på vej ud for at sætte dansk metal på verdenskortet. Tillykke med det, Verden! Vi er tæt på toppen og lidt mere variation – trods alt – ville gøre det allersidste.

The Audio Injected Soul
4