Tilbage til verdensklassen

Tilbage til verdensklassen
Divine Empire leverer det bedste dødsmetal fra Florida i lang tid, mener Kong Kent. Dødsmetal fra Florida. Do I need to say more? Florida scenen kan stadig producere verdensklasse dødsmetal, og Divine Empire er et strålende eksempel herpå. Smid et par tidligere medlemmer af legendariske Malevolent Creation i en gryde sammen med en trommeslager fra famøse Anal Cunt, og du har Divine Empire. De har så lavet skiven ”Nostradamus”, og tak for det! Efter et par magre år med middelmådige dødsmetal skiver, er vi nu endelig blevet beriget med noget seriøst af slagsen, og naturligvis er det fra Florida. Scenen hvor Death, Morbid Angel, Obituary og Deicide alle kom fra i starten af 90’erne.

Divine Empire har den frækhed at påstå, at de ovennævnte blev for kommercielle, og nu vil de selv holde banneret højt for undergrundsmusikken, og levere den rå vare. Og det gør de med bravur! Der er tryk på fra start til slut, og det med en tung, velproduceret lyd hele vejen igennem. Dødsmetal á la Florida bliver ikke meget bedre end dette, og selvom der måske ikke betrædes særlig meget nyt græs her, så smadres der så sandelig nogle trommehinder på vejen. Pladen er en ekstrem lyttevenlig oplevelse for dem der elsker dødsmetal som ovennævnte navne, og da de fleste af bandmedlemmerne alligevel kommer fra Malevolent Creation, kan man vel heller ikke forvente andet?

Jeg selv har overgivet mig fuldstændig til pladen, og fortsætter med at lytte til svinet i et stykke tid endnu. Det fortjener den, da den p.t. ser ud til at være endnu bedre end det bl.a. Cannibal Corpse disker op med i næste måned. Som Divine Empire selv siger: ”This is the record extreme metal fans have been waiting for since the demise of Obituary and Carcass years ago.”

Okay, det er måske at slå det lige lovlig stort op, men helt forkert er det ikke. Det her bringer gode minder tilbage fra den tid hvor dødsmetallen var det store hit på metalscenen. Divine Empire bringer med ”Nostradamus” endnu et bevis på, at dødsmetal sagtens kan spilles godt, tungt, hårdt og forbandet ondt!

"Nostradamus"
4