Tilbagelænet forsamling

Tilbagelænet forsamling
Ulrich Wolf chiller til den nye akustiske live cd fra de smukt lydende hollændere, The Gathering. The Gathering er et 14 år gammelt band og er et af Hollands store rock bands. Bandet er et af pionererne indenfor gothic-genren og har udviklet sig fra at være et forholdsvis hårdtslående metalband til et rockband med kvindelig vokal. En stil mange andre har kopieret siden hen.

"Sleepy Buildings - A Semi Acoustic Evening" er en liveplade med 14 numre fra deres karriere, optaget i Lux Theatre i Nijmegen. Det er en omtrent unplugged sag, med et neddæmpet udtryk og efter numrene klapper folk pænt som var de til en 1000 dollars velgørenhedskoncert med Barbra Streissand. Det er som antydet, en stille plade med en række næsten drømmende numre, der blødt bevæger sig ud gennem højttalerne. De fem musikere i The Gathering kan deres kram, de er tydeligt sammenspillede og tight og der er en afslappet atmosfære over hele musikbilledet. Sangerinde Anneke Van Giersbergen har en flot stemme, der ikke er skinger eller anstrengende, men behagelig tilpasset musikken, hvor der kun lejlighedsvis kommer lidt guitar og gang i den. Her er volumen taget helt ned.

Da der er tale om en næsten unplugged plade er det begrænset, hvad der er af hvinende guitarer og hvad dertil hører. Det er en afslappet plade og det er tydeligt, at Gathering har skiftet den dystre rock ud med de stille sange fulde af atmosfære. Hvis man indstiller sig på, hvilken type plade "Sleepy Buildings..." er, kan det faktisk være en ganske rar skive at lægge ører til. Det er tilbagelænet og afdæmpet og helt til at falde ned over. Selvom jeg efter 14 numre i samme stille stil måske nok synes, at der sker for lidt.

Sleepy Buildings|A Semi Acoustic Evening
3