Tung dødsrøg fra Florida

Tung dødsrøg fra Florida
Six Feet Unders nye album "13" er det absolut bedste fra bandet i lang tid, mener Morten Vejlstrup. Hvis man sagde, at Six Feet Under var kommet tilbage, så ville det vist være at strække sandheden lidt. Sagen er, at de igennem et årti (siden ”Haunted” fra ’95) har smidt materiale på gaden hvert år i form af EP’er, album og DVD’er/videoer, så fans af bandet ikke har måttet gå sultne i seng. Alligevel mener undertegnede, at deres nye ”13” er det absolut bedste i langt tid fra Six Feet Under og godt kunne betegnes som lidt af et comeback.

I forhold til de sidste par udgivelser er ”13” mere up tempo og lidt mindre af deres ”stoner” metal, hvor man hele tiden følte klokken var 4.20 om morgenen og dét desværre på en af de dage, hvor man skulle på arbejde. Bandets evindelige referencer til hashrygning er ved søde grød ved at være lidt tyndslidte (se fx titlen på bandet officielle hjemmeside www.sfu420.com, og til nyankomne dødsfans kan det oplyses at 4:20 dels referer til en paragraf i den amerikanske straffelov, som forbyder ”brug” af narkotika, og dels er et ”internationalt” anerkendt tidspunkt, hvor ihærdige hashrygere siges at tænde op). Da vi ikke bedømmer bands på, hvad de laver i fritiden eller som sådan på deres image, men på deres musik alene, må man sige, at Six Feet Under har lavet et solidt stykke arbejde. Numre som ”Shadow of the Reaper”, ”Rest in Pieces” og ”13” er klassisk Florida death metal, når det er bedst.

At Chris Barnes er en af branchens mest kompetente sangere, har der vist aldrig været tvivl om, selvom hans tidligere venner i Cannibal Corpse nok ville mene, der var et par ting at udsætte på hans person. For os andre, som bare går op i metal og mindre i Tampax, så vil ”13” være essentiel at have i samlingen. Som altid bliver den tonsertunge bas lagt af legendariske Terry Butler (tidligere i Death og Massacre), og hvis nogen ved, hvordan man skal fyre den af, så er det Terry Butler. Uden at blinke kan jeg godt anbefale gamle som nye fans af den døde tråd at tjekke ”13” ud, da den holder hele vejen!

"13"
4