Den gode melodi

Den gode melodi
Bon Jovi skruer helt ned for party rocken på deres nye, vellykkede og voksne album "Lost Highway". De gode mænd i Bon Jovi har godt nok fået høvl for deres seneste udspil, “Lost Highway”, for det album er ikke, hvad man havde forventet. Og det er da helt bestemt rigtigt. Der er ikke meget tilbage af den dejlige, livsbekræftende lalleglade 80'erpartyrock, som Bon Jovi nærmest perfektionerede – også på deres forrige album, ”Have a Nice Day” (2005).

Næh, for første gang siden albumdebuten i 1984 benytter Bon Jovi sig fuldt ud af deres kunstneriske frihed og laver et afdæmpet, modent og modigt album. Og bravo for det! For Bon Jovi viser på ”Lost Highway”, at de ikke kun er bedst til at sparke et party i gang. Nej, de kan også lave tænksom, voksen rock – og slippe godt fra det.

For det, som er Bon Jovis absolutte kernekompetence, er den gode melodi. Og den har de ikke mistet. Tværtimod! Denne nøgne, tilbagelænede udgave af Bon Jovi er melodimæssigt lige så stærk som den partyrockende udgave af orkestret. Og på ”Lost Highway” er der faktisk indtil flere numre i absolut Bon Jovi-topklasse: ”Lost Highway”, ”Till We Ain’t Strangers Anymore” og især det helt fantastiske ”Any Other Day”. Hvor er det dog bare glimrende!

Den høje karakter er givet, 1) fordi albummet ganske enkelt er hamrende godt, 2) fordi Bon Jovi holder hårdt fast i den gode melodi, 3) fordi gruppen har modet til at gøre det, de selv vil og, 4) fordi de bedste numre på albummet er rigtig, rigtig gode.

Og jo, komponisten & produceren Desmond Child, der om nogen har været med til at forme Bon Jovi, og som interessant nok har en kæmpe andel i genfødslen af Scorpions, har også et par fingre med i spillet på ”Lost Highway”. Ikke så meget kompositorisk, for her har han kun været med til at skrive ét nummer, det smukke og meget afdæmpede ”(You Want To) Make a Memory”. Nej, Child har været med som executive producer, manden med det helt store overblik.

Investerer du i dette album, vil du opdage, at det bare vokser og vokser. For Bon Jovi har rigtig godt fat i den gode melodi.

Lost Highway
4