Fremdeles meget metalliske

Fremdeles meget metalliske
Hammerfalls "Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken" formår ikke helt at matche den tidligere magi. Men mindre kan bestemt også gøre det, mener redaktøren. Har længe ventet på dette album, men har også længe vidst, at der skulle noget ganske ekstraordinært til for at disse helt oprigtige metal-svenskere kunne overgå tidligere præstationer, som de kendes fra deres forrygende studie album som "Legacy Of Kings" og "Crimson Thunder".

Hammerfall spiller heavy metal så bundtraditionelt som få i denne branche, men bandets helt unikke evne til at smække kanonfængende heavy metal melodier og gennemfede hooklines sammen, har været en force, som har bragt dem dybt ind i mangt et ægte metalhjerte hævihjerter og vel til tops i den traditionelle del af tung rockens hieraki.

Det er således bestemt ikke herfra, man skal forvente den store fornyelse og på "Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken" lægger Hammerfall også alle kræfterne ind i deres velkendte stiløvelser, hvor der er både tunge headbanger temaer, polka-agtige speed metal stykker, lækre melodiske dobbeltguitarer og gnistrende soli. Og så har Hammerfall fremdeles en af scenens stærkeste stemmer i Joachim Cans.

Ikke så mange dikkedarer, men rendyrket Hammerfall som fansene kan lide det, og herfra er der ikke mindst tommel op til åbneren "Secrets", med lækre leads og rigtige preusser metal kor, den fængende single "Blood Bound", den ligeledes midtempo-fængende "Born To Rule", hovedbanker-hymnen "Fury Of The Wild" og den lækre "The Templar Flame", hvor der plankes pænt meget af Judas Priests "A Touch Of Evil".

Der er rigtig mange fede og holdbare hooklines på albummet, men bandets allerbedste er generelt ikke at finde på "Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken", som selvsagt også har en anelse mindre af den overrumplende effekt som Hammerfalls friske fortolkninger af basal heavy metal tidligere har haft det. Det nye album er meget, meget solidt håndværk, powerfuldt produceret i Lundgaard Studiet i sydjyske Vejen, men "Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken" formår ikke helt at matche den tidligere magi fra de ovennævnte album. Men mindre kan bestemt også gøre det, og volumeknappen bliver da kørt pænt i bund herfra, selvom "Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken" må tage plads lidt længere nede i det supergode Hammerfallske album katalog hieraki.

Til gengæld fornemmer undertegnede også at dette her er et album, der vil holde sig pænt længe på playlisten og måske endda vokse en del med tiden. Så et 10-tal er bestemt en fair uddeling herfra, hvilket så også siger en hel del om dette bands alenhøje albumniveau.

Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken
4