God Forbid - ”IV: Constitution of Treason”

Solidt albumudspil fra de nye thrashers God Forbid. God Forbid har været ekstremt produktive på det seneste. På trods af, at de har turneret tungt – de lagde blandt andet vejen forbi Danmark som opvarmning for Machine Head i november. Den aften var politik på dagsordenen, pga. det amerikanske præsidentvalg, og det er da også netop politik, der er i højsædet på God Forbids fjerde album, ”IV: Constitution of Treason”. Forsøger man at sætte God Forbid i bås havner de sammen med andre neo-thrash bands.

Set i lyset af, at der ikke er gået mere end et år siden God Forbid udgav forrige album, ”Gone Forever”, så er det her faktisk et rigtigt godt udspil, og man forundres over, at God Forbid har nået at stable et konceptalbum på benene på så kort tid. Albummet er delt op i tre ”artikler”: ”Twilight of Civilization”, ”The Darkest Hour” og ”Devolution”. Og her er der altså tale om et band, der har interessante tekster samtidig med, at de spiller fed mædal.

En af de ting, der gør det til en nydelse at lytte til ”Constitution of Treason” er, at man hele tiden fornemmer ekkoer af thrashen fra 80erne, uden at det bliver plagiat – nøjagtigt som det var tilfældet med Trivium’s ”Ascendancy”. Dertil kommer, at de to brødre på guitar, Doc og Dallas Coyle, er garanter for en lang række sindssygt fede guitardueller, mens den mørke mand i front, Byron Davis, brøler uhørt fedt. Især ”Chains of Humanity” og den ekstremt hidsige ”Divinity” stikker ud. Men generelt set, holder God Forbid en ret høj standard hele pladen igennem, bortset fra de få steder, hvor der går autopilot i den.

Det er næsten umuligt ikke at headbange med… der er trængsel i neo-thrash-genren for tiden, men God Forbid hører uden tvivl til i den bedre halvdel, og i et nummer som ”Constitution of Treason” viser de, at de også behersker afdæmpet musik og skønsang. Dette er et af de bedste thrash-albums, der er udgivet i år, og selvom du ikke får et 100 % originalt udspil, så får du et tilpas fedt og velspillet album.

IV: Constitution of Treason
3