Ikke nok på hjerte

Ikke nok på hjerte
Første udspil i ni år fra Testament er velproduceret, men mangler materiale til at holde hele vejen hjem. Det er ni år siden, Testament sidst har givet lyd fra sig i form af et studiealbum. Endnu længere siden er det, at deres første studiealbum blev udgivet. Det var nemlig i de sene firsere, hvor bandet var en del af Bay Area thrashscenen. Testament har aldrig været et band, der er kendt for at lave den mest komplicerede thrash, men her er det dog lykkedes for dem at lave nogle gode numre. At der er tale om en Testament-udgivelse er nu ingen tvivl om. Stilen på "The Formation of Damnation" er thrash metal, som vi kendte det i firserne, med den væsentlige tilføjelse, at lyden ikke er lavet på onkels spolebåndoptager og optagelserne fundet sted i en lade. Med andre ord: lyden er faktisk rigtig god, men selveste Andy Sneap (stjerneproducer, tidl. Sabbath-guitarist) har også optaget og mixet albummet. Chuck Billys markante vokal lyder som den plejer og Alex Skolnicks samt Eric Petersons soloer er velspillede uden at være fornyende. Albummet lægger godt ud med en instrumental intro "For The Glory Of..." der går over i "More Than Meets The Eye" der har et ølråbeomkvæd. Bedst er titelnummeret, der er det mest bistre og speedede. Her demonstrer Billy også flere sider af sin vokal, og at han har lyttet til ny musik, i de sidste ni år. Men ud over de her nævnte numre er det en noget grå omgang, og man sidder tilbage med en følelse af, at de er kommet lidt for let til det. Når den glæden over de første numres god metalstil har lagt sig, sidder man tilbage med lidt af en slatten basse af tomme kalorier. Riffene er der simpelthen ikke til at retfærdiggøre et helt album, for der er for meget tomgang og nemme løsninger, uden at melodierne er til stede til at retfærdiggøre enkeltheden i riffene. Når der nu er gået ni år siden sidste udspil, kan man ikke lade være med at mistænke Testament for at udgive albummet blot for at få del i metallens stigende succes. Måske ikke en stor forbrydelse, men lidt formålsløst, hvis der ikke mere på hjerte.

The Formation of Damnation
29-04-2008
2