Alt for meget af det gode

Neal Morse spiller meget lange koncerter og vælger oven i købet at udgive dem i sin helhed. 'LIVE Momentum' varer over 2½ time og fylder fulde tre cd’er, og det betyder, at mængden kommer til at skygge for de mange musikalske stjernestunder.

LIVE Momentum
CD 1
1. Momentum
2. Weathering Sky
3. Author Of Confusion
4. The Distance To The Sun
5. Testimony Suite (Sleeping Jesus, Prince Of The Power Of The Air, The Promise, Wasted Life)

CD 2
1. Thoughts Part 5
2. The Conflict (From Sola Scriptura)
3. Question Mark Suite (The Temple Of The Living God, Another World, Entrance, Inside His Presence)
4. Fly High

CD3
1. World Without End
2. Crazy Horses
3. Sing It High
4. King Jesus

4

'LIVE Momentum' tager naturligt nok et stort afsæt i Neal Morses seneste studiealbum ’Momentum’, idet hovedparten af sangene fra dette album er inkluderet på dette livealbum. Der er dog naturligvis også blevet plads til en række sange fra Neal Morses tidligere albums, ligesom der gives en version af en ældre Spocks Beard-sang fra dengang, hvor Neal Morse stadig slog sine keyboardfolder der.

LIVE Momentum lægger hårdt ud på første cd med to af de bedste sange fra ’Momentum’, albummets titelsang og ’Weathering Sky’. Dette følges af en ældre sag i form af ’Author of Confusion’ fra ’One’-albummet. Denne sang har det karakteristiske Neal Morse- og Spocks Beard-kendetegn i form af kanonsang. Det er uhyggeligt svært at praktisere live, men bliver udført perfekt på denne udgivelse. I denne sang får trommeslager Mike Portnoy også rig lejlighed til at vise sit værd. Og herefter kommer så netop albummets enlige Spocks Beard-sang i form af ’The Distance to the Sun’, en sang, der sætter tempoet lidt ned inden første cd's lange, lange afslutningsnummer ’Testimonys Suite’, der nærmest har karakter af et 21 minutter langt prog-medley. Godt er det, men her sætter trætheden for denne anmelder langsomt ind. Det begynder så småt at blive for indadvendt og langstrakt.

Anden og tredje cd fortsætter i samme linje og høje standard, og som cd-lytter kan man jo vælge at tage det hele i små bidder. Men som koncertgæst vil mange måske føle sig mættet inden afslutningen. Hen imod albummets slutning vises det dog, at der også kan være humor i den ellers sædvanligvis så alvorlige og måske nogle gange selvhøjtidelige proggenre. For en enkelt sang overtager multiinstrumentalist Neal Morse trommerne og overlader mikrofonen til Mike Portnoy, der proklamerre, at nu har publikum siddet ned i næsten 3 timer, men at det nu er tid at stå op i 5 minutter. Han fortæller herefter, at da han var 5 år gammel hørte han den tungeste sang i sit liv, og det var ikke Black Sabbath, det var ikke Led Zeppelin, og det var ikke Deep Purple. Det var The Osmonds!!! Bandet sætter herefter i gang med en coverversion af The Osmonds ’Crazy Horses’. Sangen, hvor dette religiøse, poppede boyband fra starthalvfjerdserne for én gangs skyld slog forvrængeren på guitarentil. Sangen med Mike Portnoy tonsende og tossende rundt på scenen skal og kan opleves på Youtube fra en række koncerter.

Alt i alt er Live Momentum et vældig godt livealbum, som giver en fin opsamling på Neal Morse’ hidtidige karriere. Men det kunne fint været skåret ned til to album.