Submission & Fairytales
23-04-2013
1. Changing Times
2. Saviour
3. Driving Force
3

Som Act of Cohesion har det aalborgensiske band ikke en så frygtelig lang historie bag sig, da bandet først blev dannet i sommeren 2012. Tre af medlemmerne har dog forinden spillet sammen i hedengangne Croan. Måske derfor har det heller ikke krævet så frygtelig lang tid at få numre samt samspil i kassen, hvorfor bandet i slutningen af april kunne præsentere første udspil, der indeholder tre sange.

Åbneren 'Changing Times' lægger ud med et kækt riff, som er i den temmelig rockede boldgade, og kender man 9000 John Doe fra samme by, så ville drengene i det band da sikkert gerne have lånt det riff. Vokalen lægger ud med en råbevokal, som har lidt hardcore over sig. Ved første møde virker den lidt anstrengt men lidt efter lidt falder den på plads, hvilket især hjælpes på vej af omkvædets fine melodiske vokal, der har en glimrende rå kant.

Nummeret bliver senere lidt mere metallisk med både melodiske leads i baggrunden og så et rigtigt headbang-venligt staccato-stykke, som afløses af en herlig solo, der starter meget metallisk men også har plads til en mere bluesy rocksolo.

Tung koklokke

Med 'Saviour' - skivens andet nummer - bevares lidt af den rockede feeling ved en tung intro, som får klemt lidt koklokke ind - ja, mere cowbell, tak! Det tunge feel bevares, mens det bærende riff kommer ind, og det lugter af det, som man for 10-15 år siden ville kategorisere som "moderne metal". I dag er det såmænd udmærket, men det er måske ikke længere så moderne. Nummeret har også plads til en mere nedtonet passage med stærk og fængende vokal, og så får bassen også lige lov at stikke næsen lidt mere markant frem her.

Det sidste nummer på udgivelsen lægger ud med et superfedt riff, som virkelig skubber sangen fremad, så det føles meget hurtigere, end det egentlig er. Det afløses af et vers, som virkelig er groovy, og et omkvæd, som fænger instinktivt.

De tre numre præsenterer alle et mix mellem metal og rock, men alligevel skiller de sig ud fra hinanden i en udmærket sangskrivning, og hvis udgivelsen skal ses som en teaser for et helt album, så kan bandet herfra vælge at gå i et par forskellige retninger uden at være "utro" over for den stil, der præsenteres her.

Udførelsen af sangene er ganske glimrende, indspillet i Hangover Studios (et dække over en indspilning i eget studie/øvelokale?) og siden mixet hos Christian Bonde. Han har været mere benyttet af demobands tidligere, end han er nu, og hvor lyden ofte var meget "metal" tidligere, er det forfriskende at se, at musikken har fået en temmelig rocket indpakning, som også varer ved i de passager, hvor Act of Cohesion ellers spiller fuldblodsmetal.

Når vokalen nu flere steder viser sig at have en god styrke med glimrende vokalmelodier og rå aggression, så er det ærgerligt, at der er passager, hvor vokalen virker anstrengt. For Henrik Weide, som vokalisten hedder, kan jo sagtens i andre passager. Det kan være mixet, som nogle steder er lidt for flinkt ved pladsen til vokalen, men i hvert fald er det et sted, hvor der er plads til lidt forbedring. Og det vil jo ikke kræve andet end nogle kritiske ører og et "re-take", for som nævnt så kan manden jo sit håndværk 90 % af tiden.

Act of Cohesion har allerede høstet fine ord for deres koncerter, og med denne udgivelse er der da også kun forventning om, at næste livstegn fra bandet vil være endnu stærkere.