07. Step Into My Winter
08. Rape
09. Sunday black
10. We
11. Alone* digipak bonus track
4

Illdisposeds nye plade hedder 'There Is Light (But It's Not for Me)' og minder umiddelbart om den fabelagtige "1-800-Vindication". Melodisk dødsmetal med et tungt groove og synth som underlæggende stemningsskaber. Det virkede fantastisk på 'Vindication'.

Helt så godt synes jeg ikke, det går på 'There Is Light...', omend åbneren 'Your Own Best Companion' bestemt har lige præcis det groove, som Illdisposed er så gode til at lave. Og jo flere gennemlytninger pladen får, jo mere arbejder den sig ind under huden. Bo Summers variation af det grumme growl på bl.a. åbneren til også det indledende vers på 'Sunday Black', hvor han nærmest skriger er en fin vekselvirkning, der bryder det monotone udtryk, der ellers nemt kan indfinde sig på en dødsmetaludgivelse.

Produktionen er det ligeledes svært at sige noget negativt om. Jeg synes Tue Madsen har ramt Illdisposeds lyd meget godt. Man er i hvert fald ikke i tvivl om hvilket band man lytter til. Det er måske også at spille den en smule sikkert, men Illdisposed har fundet en formular, der fungerer. Og hvorfor ændre noget der virker? Der er i hvert fald ingen tvivl om, at Illdisposed med 'There Is Light...' rammer præcis det segment, som tør kræve lidt mere af dødsmetal end blot en 4/4-takt, godt nedtonet og så en vokal, som kun hundene kan dechifrere.

Men det deler helt sikkert også vandene. Illdisposed har tidligere fået kritik for sin inkorporering af synthesizer i deres musik. Her på Devilution er Illdisposed dog heldige med, at denne anmelder var meget glad for det samlede udtryk på bl.a. '1-800-Vindication', og derfor også finder 'There Is Light...' meget god.

Eneste kritikpunkt jeg lige pt. kan komme på, er, at pladen minder om noget, de har lavet før. Derfor ingen point for originalitet. Men musikken og produktionen er præcis som den skal være, for jeg er fan af, at man tør tilføre flere dimensioner end blot vokal, bas, guitar og trommer. Når det lyder godt, kan jeg ikke hidse mig op over, at de bruger synth. Så skal det derimod applauderes. Derfor fire små stjerner herfra.