07. At Midnight They'll Get Wise
08. Bond Of Blood
09. Savage Tales
10. Ravens Guide Our Way
(fotos fra bandets myspace)
3

Grand Magus er endnu en lille perle på den svenske metalhimmel. Fra en lidt mindre kendt fortid har Roadrunner nu valgt at tage trioen under sine vinger. Frontmand er JB, der indtil for nylig også har spredt sin røst ud over Spiritual Beggars, men i Grand Magus står han udover sin fremragende vokal også for guitarsiden. Synes man at heavy/power-metallen står for skrigeaber på vokal, så skal det lige gentages: JB har en fremragende og kraftfuld stemme, der på intet tidspunkt bliver til en ubehagelig piben.

’Like the Oar Strikes the Water’ indledte forrige skive med et på en gang tungt, doomet og powerfyldt nummer. I forhold til netop forgængeren, så virker ’Hammer of the North’ mere skåret ind til benet og tilgængelig for flere. Men pudsigt nok har det omvendt effekt. For førnævnte supertrack rykkede nemlig fra første lyt ligesom eksempelvis ’Silver into Steel’, hvor numrene fra ’Hammer of the North’ skuffer lidt fra start. De lyder faktisk lidt som en metervare Manowar-produktion: det er fedt nok at høre på, men man henrykkes ikke rigtigt. Og vokalen synes alt for langt væk i mixet i forhold til de evner, der er i mandens stemmebånd og lunger.

Men så lytter man lidt mere, og selvom det ikke er progressivt metal, hvor detaljer dukker op løbende, så vokser skiven, og man hører igen, at selvom pladeselskabet gerne så Grand Magus som det næste store power metal-navn, så har svenskerne ikke glemt det episk doomede og knusende tunge.

Coveret er tegnet af Necrolord, der blandt andet også har lavet Bathorys ’Blood on Ice’ – en plade der indeholder lidt af den kolde, stemning som Grand Magus flot får indarbejdet i sin musik. Måske er coveret lidt misvisende i forhold til førsteindtrykket på åbneren ’I, The Jury’, der som antydet lugter lidt af typisk Manowar-buldren. Selvom ingen numre springer positivt i ørerne på samme måde, som det lykkedes på ’Iron Will’, så står det alligevel klart efter adskillige lyt: pladen har ikke ét decideret svagt nummer. Det er blot et godt og solidt album, der ikke tager de store chancer, men præsenterer bandets lidt specielle heavy metal-udtryk til et formodentlig større publikum end tidligere.

Se videoen til ’Hammer of the North’ her: