Melodisk udvikling og skønsang

Populær
Melodisk udvikling og skønsang

Amerikanske The Room Colored Charlatans opfølger til deres 2014-udgivelse ‘Primitives’ er en lektion i stærke kompositioner og velskrevet og moderne progressiv metal.

Titel
The Veil That Conceals
Trackliste
An Awareness
Perception I: An Awareness
Exist In Abstraction
Introspection
A Polarity
Perception II: The Silent Mind
Perception III: The Veil That Conceals
Removing The Veil That Conceals
Karakter
4

The Room Colored Charlatan er en amerikansk kvintet, der begår sig inden for moderne progressiv metal, pyntet med ambiente lydflader. Inspirationskilderne er bands som Between the Buried and Me og The Contortionist. Bandet albumdebuterede i 2012 og udgav i 2014 deres andet album, ’Primitives’. ’The Veil That Conceals’ er dermed amerikanernes tredje udgivelse og en plade, der byder på udvikling og en række på én gang smukke og knusende tunge kompositioner.

En af de helt store ændringer fra ’Primitives’ er brugen af ren vokal. Jared Bush brøler sig stadig igennem lyrikken, men får samtidig modspil af tre gæstevokalister, der alle er med til at give vokalsiden en ekstra, tiltrængt dimension. Den øgede brug af ren vokal giver samtidig et mere melodisk indtryk, der præger pladens samlede lydbillede.

Blandt gæstevokalisterne er den mest prominente gæst Jonathan Carpenter (tidligere The Contortionist), der tilføjer en smuk og klagefuld vokal til den eminente ’A Polarity’. Hertil får bandet hjælp fra Aleksandra Djelmash, der bidrager med sin let genkendelige vokal. En effektfuld kontrast til Bushs onde brølen. Djelmash synger på tre af udgivelsens otte numre, heriblandt ’Perception II: The Silent Mind’ og ’Perception III: The Veil That Conceals’, der begge er storladne, moderne prog-kompositioner.

Endelig tilføjer Larry Lvy en mere poppet ren vokal til ’Introspection’. Endnu et vellykket nummer, hvor det tunge og brutale får et smukt modspil. Både på vokalsiden, men også instrumentalt. Generelt set er ’The Weil That Conceals’ bygget op omkring den skabelon. Det er en plade, der på en gang er intens, bombastisk og tung, men også smuk, insisterende og melodisk. Samtidig akkompagneres de progressive kompositioner af et ambient lydunivers, der giver numrene en massiv fylde og værdi.

Instrumentalt leverer Justin Seymor og Robert Allen gennem hele pladen lækker guitar. Der er fokus på lytteoplevelsen og mixet mellem tungt og melodisk. Om det er onde, djentede riffs, eller smukke og svulstige guitarsoloer, bliver det aldrig kedeligt at lytte til amerikanernes finurlige ideer. Modsat bliver det heller ikke uoverskueligt eller kaotisk over-kompliceret.

The Room Colored Charlatan har begået en stærk plade, der kun lider under enkelte elementer. Bushs rå vokal virker til tider lidt anstrengt. Hertil undrer det, at bassen på den indledende del af ’Perception III: The Veil That Conceals’ er presset så så langt frem i lydbilledet, at det skratter. Endeligt er den afsluttende 16 minutter lange ’Removing The Veil That Conceals’ malplaceret. Det er musik til meditation, men i sammenligning med resten af albummet virker det som spildplads og som et nummerd der alligevel aldrig vil blive afspillet.

Til trods for de småting vinder kvintetten overbevisende på opfindsomhed og velskrevet musik. Er man til progressiv metal med fundament i samspillet og kontrasten mellem det tunge og mørke versus lyse og melodiske, er ’The Veil That Conceals’ en god plade at kaste sig over.