Mere simpelt - mere effektivt

Mere simpelt - mere effektivt

Nachtmystium lader på sit sjette album det simple udtryk flyde i en fantastisk sangskrivning, der trækker på black metal og post-rock.

Silencing Machine
30-07-2012
5

Sidste gang Devilution havde fat i det amerikanske band Nachtmystium i forbindelse med en pladeudgivelse var det mest beskrivende ord på bandet "psykedelisk" og med dets black metal-fundament, så blev overskriften slet og ret "blackadelia". Ikke et ord, Devilution var først med, for den oplagte betegnelse var allerede ganske udbredt for bandet.

Denne gang er sangskrivningen mere straightforward, men selvom der ikke lige er plads til syrede saxofon-stykker og andet, der bestemt ikke er almindeligt i black metal, så er der nu stadig en god variation over albummets ti sange. I 'I Wait in Hell' er der rendyrket black metal med stortrommerne trampende derudaf i bedste 'Ea, Lord of the Depths' stil af Burzum, mens 'Give Me the Grave' er en rocksang med catchy-melodier på trods af indpakningen i en grumset black metal produktion. Det skaber en fed stemning. Utrolig effektivt.

Bedst fra denne vinkel synes 'Borrowed Hope and Broken Dreams' at være. Hvis man har det første Blazing Eternity-album, så burde nummeret falde i smag, for det indledende guitar-riff lyder som noget danskerne også kunne have skrevet. Sangen har masser af melodisk guitar med ren lyd, og det akkompagnerer rytmeguitarens rå lyd eminent. Samtidig ligger der et keyboard med en Moog-agtig lyd og skaber en smuk og dyster atmosfære.

Og så alligevel lidt psykedelisk

Åbningsnummeret og titelnummeret bæres at et moderat højt tempo og lyder mest af black metal, men der er i begge plads til afstikkere til noget mere atmosfærisk i et par mellemstykker, hvor Nachtmystium får vist, hvad de kan i den dur. Ja, det psykedeliske er ikke helt glemt, men det er i simplere og lettere spiselig form end tidligere. Og stadig er det udført, så det tåler lyt på lyt.

Men skulle man alligevel have savnet noget mere tydeligt psykedelisk, så er der den tunge 'And I Control You', som har lidt af den slags i et C-stykke inden der trylles et riff frem, som Dissection fint kunne have benyttet.

I 'Decimation, Annihilation' forenes "cirkustrommer" med hypnotiserende industrial. Selvfølgelig holdt i den seje, lidt underproducerede stil, som resten af pladen har. Det lyder råt og godt, men det kan godt kræve lidt tilvænning at gå fra irritation over de mærkelige trommer, til at det faktisk er et fedt nummer, der på en gang passer ind i sammenhængen og samtidig bryder med den.

Nachtmystium har begået et album, der primært huskes for iørefaldende musik i grænselandet mellem black metal og mørk post-rock. Bandet har benyttet sine tidligere oparbejdede evner udi psykedelisk stemning til effektivt at drysse passager i fornem, simpel form ud over sangene. Således bliver det hele så meget mere end bare en post-rocket black metal-skive.

Herunder kan skribentens yndlingsnummer fra skiven høres: