7. Off With Their Heads
8. Vulture Culture
9. Mega-Doom
10. Counter Sabotage
11. Soulfly VII
4

"Tja" var den tanke der luntede gennem hovedet, da endnu et Soulfly-album lå til anmeldelse, for det er bestemt ikke det første af slagsen. Hele syv er det efterhånden blevet til i alt, uden at nogen af disse er nået op på siden af frontmand Max Cavaleras tidligere Sepultura. Og tænker man på at manden har over et kvart århundredes produktion bag sig (med både Sepultura, og det noget senere sideprojekt Cavalera Conspiracy), ja, så kunne man jo godt gå hen og mistænke ham for at være brændt ud.

Det er han nu så langt fra, viser det sig, for 'Omen' er et ganske glimrende album, og nok den bedste Soulfly-plade, efter min ringe mening. Man finder selvfølgelig det sædvanlige stammetramp som man forventer fra brasilianske Cavalera, men han har fundet en mere harmonisk tråd, som virkelig klæder musikken, og hæver den op fra det lidt for primitive, lidt for enkle, som ofte har kedet i den herres musikalske selskab.

Især 'Rise of the Fallen', der har gæsteoptræden af Dillinger Escape Plans Greg Puciato, peger i nye retninger – sådan lidt hen ad et vemodigt Ministry, hvis man skulle hive en sammenligning op af hatten – og duetten mellem Puciato og Cavalera er sjældent vellykket og glædelig, da de metallisk set kommer fra to forskellige kontinenter.

Tommy Victor fra Prong er også med på nummeret 'Lethan Injection' og har (også) fået lov at sætte et fedt tommelfingeraftryk på den skæring: Abrupte tungriffs tårner sig op overalt i nummeret, men vokalen hér er det kendte enstavelses Cavalera-bjæf, hvilket ikke er helt så godt, som det før nævnte.

Men det er nu ikke kun gæste-numrene der gør sig. Også et track som 'Kingdom' har noget af den sælsomme melankoli, man finder på Puciato-skæringen, som man også finder spor af andre steder. Slutningen går numrene med mere traditionel og gedigen Soulfly-thrash. Ikke de store overraskelser hér, men så afgjort godkendt, på nær det aller sidste track 'Soulfly VII' som er uforvrænget og  lyder som Sting, hvilket i sagens natur ikke kan godtages.

Alt i alt et overraskende godt album der viser, at Cavalera-citronen åbenbart ikke er presset helt tør endnu.

Hør 'Rise of the Fallen' med Greg Puciato som gæst her: