3. Feels Like A Ride
4. Now See How
5. Evaporation
6. Lost Our Love
7. Cabin Fever
3

Albummet åbnes med et spacy feedback-helvede af dimensioner, i form af ’Through the Back of Your Head’. En monoton køre emballeret i tilpas nok rumklang til at man kan drømme sig væk fra hverdagens fortravlede ligegyldigheder og langt ud i rummet. Kort sagt: Den optimale ramme for bastant psykedelisk rock.

Det skal vise sig at være en opskrift, der ikke bliver afveget fra og der skal ikke herske tvivl om at det er et bevidst valg for Telstar Sound Drone, der består af hørbart rutinerede musikere. De mænger sig i en niche hvor der er så rigelig plads på dansk grund, ved siden af mere melodiske genrefæller som Syreregn, Alrune Rod og Spids Nøgenhat. Telstar Sound Drone skiller sig ud ved at holde de sparsomme tekster på engelsk og centrere musikken om en kerne af storstilet guitarstøj uden de store melodiske udsving.

Malerisk syre-effekt

Telstar Sound Drone opstod som et kunstnerkollektiv i 2007 hvor de satte lyd til gamle undervisningsfilm og spillede live til projektionerne. Den filmiske baggrundsstemning er ført med videre i det egentlige band og skaber en tidløs atmosfære der gør, at man for sit indre øje ser en rusten Buick hvirvle støvet op på en tilfældig øde highway, et sted hvor der er ufatteligt store vidder og med gribbe som den eneste spage pulséren i miles omkreds. Telstar Sound Drone kan om nogen fremmane den stemning som en musikalsk messen med tid til eftertanke.

Bandet består af Baby Woodroses Mads Saaby (guitar) og Hans Beck (trommer) og derudover Sean Jardenbæk (vokal). En del gæstemusikere har også været aktuelle, herunder Woodroses bassist Kåre Joensen, i denne konstellation på synth, sammen med Hobitten (guitar, Spids Nøgenhat) og Christian Norup (bas, Bite The Bullet/Highway Child). Med uglet legohår, parkacoat og hjertelige mængder hageskæg for autencitet på den fysiske side, og hypnotisk dundrende støjflader på musiksiden, befinder man sig som lytter i en troværdig ramme der så afgjort skal udrulles under åben himmel flankeret af en pind og en vin-brandert.

For ensformigt

Albumversion bliver nemlig enerverende at lytte til i længden, fordi der sjældent veksles i lydniveau, styrke eller energiudladning selv om indspilningen er gjort så nærværende som muligt. Numrene er opstået under dogmen at fange nuet og tilfældighederne og er derfor blandt andet indspillet uden klik. Alligevel savnes dynamikken og det er hvad man typisk vil få til livekoncerter, hvorfor Telstar Sound Drone vil kunne overraske positivt på den front, men albummet er lige drevent nok til at man kommer helt op at støde og det er svært at skelne numrene fra hinanden.

Telstar Sound Drone rammer med ’Comedown’ syre-rockens kernelyttere lige i dunken, men vinder nok ikke indpas hos det almene rockpublikum, med mindre det er hos mennesker der altid har drømt om at Gallagher-brødrene kørte den helt ud over kanten med Oasis og holdt sig i det støjende univers, for her er en vis reference i lyden fra tid til anden.