Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Copenhell 2019: Baest

Populær
Updated
baestcoenhell2017_XTJ0825

Første danske orkester er offentliggjort til årets Copenhell. Ikke overraskende er det de århusianske himmelstormere Baest, der vender tilbage efter et års fravær og med en debutplade under huden siden sidst.

Kunstner
Fotograf
Jacob Dinesen
Forfatter

”Baest er et godt bud på et dansk band, der med tiden kan blive større og større og om et par år spille scener større end Pandæmonium op. Som konferencieren Carsten Holm sagde efter koncerten, er det ikke usandsynligt, at vi om et par år ser Baest på Hades-scenen – eller, hvis de er rigtigt gode, Helviti.”

Ordene er tyvstjålet fra vores skribent Emil Hansens anmeldelse af Baests koncert på Copenhells Pandæmonium-scene i 2017. Og spådommen går nu i opfyldelse. En debutplade, adskillige store livekoncerter og en eksponering, der er få danske bands forundt, senere vender Baest nu tilbage til Copenhell. Siden koncerten i 2017, hvor bandet blot havde udgivet ep'en 'Marie Magdalene', er deres første fuldlængde 'Danse Macabre' kommet til, stakkevis af koncerter er spillet ind under vesten, og Baest har som et af de få danske metalbands fundet vej ind i den stadig metalforskrækkede danske tv- og radio-dækning. Nu er det så tilbage til rødderne og til det velkendte. Tilbage til Copenhell.

”Copenhell er jo den største metalfestival i Danmark, og vores første virkeligt store koncert var på Pandæmonium. Vi elsker Copenhell, ” fortæller bandet, der fortsætter og løfter lidt af sløret for, om der måske er en opgradering af sceneforholdene undervejs for århusianerne.

”Vi lover at det bliver både senere (sidste koncert lå tidligt lørdag eftermiddag, red.) og, hvem ved, måske en større scene end sidste gang,” fortæller medlemmerne med bedrevidende grin.

Sidste gang formåede Baest at rydde pladsen foran Pandæmonium til en særdeles gennemført wall of death, og bandets livekoncerter har kun bygget videre på deres ry for at være mindeværdige. Desuden har danske orkestre som Pretty Maids, Hatesphere og Livløs efterhånden bevist, at danske bands har klasse og showmanship nok til at kunne levere på Copenhells store scener.

Direkte adspurgt, om man allerede nu kan forvente et ekstraordinært sceneshow fra Baest, om der skal graves nye gedekranier op, eller om bandet har tænkt sig bare at slagte en hest til lejligheden, holder svaret bandets vanlige bramfri niveau. 

”Vi har avlet verdens største kakadue og pløkket den til netop sådan en slags hændelse som den her. Desuden har vi fået designet hologrammer af alle, der har arbejdet for Devilution, hvor de får sparket en bule i hatten af Plæneklipperen.”

For de uindviede er det sidste en reference til, at vores Århus-redaktion kom for skade at skrive, at Århus-ikonet Stig Tøfting kunne æde alle fem medlemmer af Baest på én gang. Vi takker for truslen, men er stadig ikke helt overbevist om det etisk korrekte i at bruge hologrammer på scenen.

For de indviede er der ikke nogen tvivl om, at Baest-koncerten på Copenhell i 2019 bliver en af dem, der kommer til at blive husket.