Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Derfor er forsalg vigtigt

Populær
Updated
Derfor er forsalg vigtigt
Derfor er forsalg vigtigt

Det er svært at afholde en koncert. Bankerne har lukket kassen i, kunstnerne vil have hyre på forhånd, og publikum stiller højere krav end nogensinde før.

Kunstner
Fotograf
Jacob Dinesen

Med metalfestivaler i både Aalborg, Århus, Fredericia, København og snart enhver by med et kulturhus skulle man tro, at alt er fryd og gammen i det danske metalkoncertmiljø. Det er dog ikke helt tilfældet. Det er blevet sværere at afholde en koncert eller en festival, idet flere faktorer gør det vanskeligere og vanskeligere at gennemføre en begivenhed. Med udsatte festivaler, aflyste koncerter og generel afmatning på markedet har vi kigget nærmere på årsagerne til hvorfor.

Vi tog samtidig kontakt til den mangeårige arrangør Kasper Molin, der var med til at grundlægge Aalborg Metal Festival tilbage i tidernes morgen og siden har haft en finger med i alt lige fra Copenhell og Roskilde Festival til Royal Metal Fest i Århus. Han må, om nogen, vide noget om, hvad det er der foregår. Og hvorfor det er blevet sværere end for 5-10 år siden.

Historisk har der altid været op- og nedture. Selv kæmpestore Donington Park, der afholdt Monsters Of Rock op gennem firserne og halvfemserne måtte lukke i 1997, da det ikke længere var muligt at tiltrække bands og publikum til området omkring den legendariske racerbane, hvor bl.a. Ayrton Senna skrev sig ind i historiebøgerne bag rattet på en Formel 1 racer i '93.

I historiebøgerne finder vi også den mægtige Dynamo Festival fra Holland. Den var stor i samme periode som Donington og voksede sig voldsomt stor i halvfemserne. Dens ultimative skæbne blev faktisk deres egen succes. Den blev for stor, og manglen på plads steder afholdt festivalen fra at kunne honorere de logistiske krav; jagten på nye steder blev aldrig frugtbar, og efter at have toppet i midten af halvfemserne gik det stille og roligt ned ad bakke. Det endte med aflysning af selve festivalen i 2001 og 2003, og i 2005 kunne bl.a. Mercenary være med til at synge Dynamo i graven.

Fænomenet med afmatning er altså ikke nyt. Ej heller er det forbeholdt de små lokale koncertarrangører, der kæmper en brav kamp i enten Viborg, Herning eller Slagelse. Det kan ske for alle. Men hvorfor er det så svært lige nu?

Noget af det, der gør det vanskeligt er tre meget afgørende faktorer. Bandhyre, bankerne og publikums magelighed. Vi ringede, som nævnt, til Kasper Molin for at høre hans vinkel på udfordringerne.

"Der er mange udfordringer for en festival. De store, såsom Roskilde Festival og Wacken Open Air har måske likvide midler fra sidste års festival, der gør, at de kan booke på forhånd. Men mange små har ikke så mange penge, og bands i dag skal have 50 % af hyren på forhånd. Størstedelen af budgettet i dag er bandhyre. Så det er en kæmpestor udskrivning, og hovednavne i dag koster kassen!"

Et tænkt eksempel er et band, der skal have 100.000 kroner for at headline en festival. De skal så have 50.000 kroner på forhånd. Hvordan skaffer man dem? Hvis kassen i foreningen er tom, så er der kun to måder, hvorpå man kan fremmane dem. Et lån i banken eller et godt forsalg. Men bankerne har været meget tilbageholdende med at hjælpe de seneste år pga. finanskrisen, så her er kassen næsten på forhånd smækket i. Som Molin kommenterer:

"Før kunne man låne i banken. Det kan man ikke i dag. Derfor er de små festivaler og koncertarrangører bundet af forsalg."

Forsalg. En forjættet størrelse, der er et tveægget sværd for os publikummer. Når det er Metallica, Iron Maiden eller sågar Volbeat, der gæster, så er forsalg en intens oplevelse, hvor man sidder i kø ved den valgte billetudbyder og krydser fingre for, at man var én af de heldige, der fik to-fire billetter til sig selv og kammeraterne. Er det Aalborg Metal Festival, Metal Magic, Royal Metal Fest eller Kill Town Death Fest er situationen som regel noget anderledes.

Her venter vi gerne for at se det endelige program og rækkefølgen, som bands spiller i. For der skal jo være noget at komme efter, ikke? Lige nøjagtig den magelighed er, pga. bankernes manglende vilje til at låne penge samt de store navnes krav om forhåndsbetaling, tilsammen med til at tage livet af de små foreninger rundt om i landet, der på 100 % frivillig basis forsøger at arrangere ovennævnte begivenheder (samt en masse andre begivenheder, som jeg for overblikkets skyld har valgt ikke at nævne). Molin kommenterer:

"Svigter publikum, så ryger det hele på gulvet. Det kan man se på både Dynamo og Midtfyn. Størrelse er ikke afgørende. Forventningerne fra publikum bliver større og større for hvert år. Navne som Satyricon på Royal Metal Fest eller sidste års Gojira på Aalborg Metal Festival er meget store navne i forhold til festivalens størrelse. I år koster Satyricon mere end det samlede budget gjorde, første gang vi lavede Aalborg Metal Festival. Sådan er det blevet. Det er der ikke noget at gøre ved. Kunstnernes hyre stiger, hvilket gør det svært at sænke billetpriserne."

Netop billetpriserne er også med til at holde os hjemme. Det koster snildt mellem 500-800 for en koncert med de helt store navne eller en festival. Men vi vil jo gerne have tråden, vil vi ikke? Så hvad kan vi gøre, udover at købe billetten i forsalg? Molin har et par bud.

"Det handler om at sprede budskabet. Fans kan sagtens hjælpe på Facebook. Hvis man vil følge ånden i metalmiljøet, så gælder det om at invitere venner, gøre opmærksom på et arrangement og vigtigst af alt: købe billetterne i forsalg. Det er ikke kun bands, der koster. Der skal også laves mad til musikerne og de frivillige, der hjælper med at gennemføre festivalen. Den købmand, der skal levere mad, vil også gerne have sine penge. Det vil dem, der laver armbånd også. Plakater og annoncer, der skal gøre opmærksom på begivenheden. Alt betales på forhånd. Det samme gør udstyret på spillestedet. Og er det udendørs, hvor der også skal lejes mobilhegn, scener, lys, lyd, sikres strøm osv., så begynder det meget hurtigt at løbe op når man lejer udstyr for mange, mange millioner."

Så den berømte fejlmargin er altså blevet indsnævret markant de seneste år. Bankerne og sponsorerne er sværere at lokke ud i kulturelle eventyr på den tunge side af det musikalske spekter. De store bands har også været nødt til at sikre sig med en del af betalingen på forhånd, hvilket de ikke kun gør af egoistiske årsager, men af historiske årsager. De har nemlig prøvet at være dem, der blev brændt af.

Tilbage står vi. Publikum. Det er os, det hele handler om. Det er for os, at arrangørerne og kunstnerne laver koncerter og festivaler. Hele grundlaget hviler på os. Vi må huske, at hvis vi vil støtte op, så skal vi hive alle vores venner med, gøre lidt reklame på de sociale medier og vigtigst af alt: købe billetten i forsalg. Her er den som regel også billigere end i døren på dagen. Bliver vi for magelige, så dør festivalerne.

Devilution bringer derfor en opfordring: køb billetter i forsalg. Dit bidrag er vigtigere end du tror.