Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Anbfaling

Delvist enig
Jeg kan kun være enig i, at det ikke er et fornuftigt mål at have, at metallen skal accepteres af mainstreamen.

Den er der, og kan "bruges" af dem der ønsker det, men der er ingen grund til at tiltrække dem der ikke selv kan finde ud af at finde den, og omvendt er kulturen meget rummelig, som Copenhell arrangementet viser.

Her tænker jeg især på publikummet; en stor respekt, lyst til at falde i snak, dele begejstringen og fejre det man er fælles om. Folk kan se ud som de vil, og te sig som de vil, bare man ikke er et røvhul.

Yderligere eksponering af kulturen er også bare vejen til at tiltrække halvhjertede idioter, der ikke ved hvordan man opfører sig ordentligt, eller grel kommerciel udnyttelse af kulturen.

Om Copenhell har trådt over denne grænse er en smagssag, men personligt synes jeg der er en del vej endnu. Jeg har ingen problemer med gøgl og gejl; det er i høj grad en del af genren i mine øjne, og genren skal indimellem indtages med selvironi og glimt i øjet, når man støder på corpsepaint og drikkehorn.

Og jeg hylder i den grad den bredde der var i programmet i år, selvom der godt måtte have været et progband eller to. At det er en tre dages fest er top i mine øjne og ører, og prisen er stadig rimelig; jeg fik meget for pengene!

Der findes mindre festivaller der i højere grad dyrker undergrunden, og hatten af for det, men store arrangementer, kan ikke laves på undergrund alene. Og ligesåvel som et band ikke er dårligt fordi de sælger mange plader, er det ikke en kvalitet i sig selv, ikke at have fået pladekontrakt ;-)

Jeg glæder mig meget til Copenhell 2015, og har i øvrigt været med hvert år.

Kommentarer

Already have an account? or Create an account