Et år uden Copenhell: Bersærk

Bersærk, Copenhell 2016

Copenhell er et stor afsavn for Bersærk, der er stærkt knyttet til festivalen, både som band og privat. Mellemtiden bruges til gengæld konstruktivt på det kommende album, når de ikke nyder fordelene ved lidt ekstra tid på hjemmefronten.

Kunstner
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen (arkiv)
Forfatter

I skulle have spillet på Copenhell i år. Hvad er jeres forhold til denne festival?

Copenhell har en helt speciel betydning for os, både som band og individer.
I de sidste fire år har Bersærk på en eller anden måde været at finde på festivalen. To gange på scenen, sidst i 2018, hvor vi væltede Pandæmonium i en grad, der tog røven på både os, festivalen og publikum. Derudover har Casper og Lars deltaget i en talk med publikum, ligesom det også var de to af os, der med bandet Omvendt Korstog til 10 års jubilæet sidste år fremførte “Ulvens Ed”, som Lars har skrevet teksten til.
Så vi føler os helt bestemt som en del af Copenhell og familien omkring festivalen.
 
Hvad betyder det for jer som band, at blandt andet Copenhell 2020 er aflyst?

At omstændighederne omkring aflysningen var og er så meget ude af vores hænder, har helt sikkert hjulpet på vores frustrationer. Men det er en lidt underlig sommer at gå i møde uden festivaler. Dette både som musiker og som menneske.

Hvad havde I ellers på programmet i løbet af festivalsommeren?

Vi skulle have spillet koncert på både Roskilde Festival og SmukFest. Derudover skal vi spille på festivalen Fanø Vesterland. Den skulle have løbet af stablen i maj men er blevet udsat til begyndelsen af september. Så nu er det jo bare at håbe på, at der kan åbnes op for koncerter af den slags og størrelse igen.
 
Hvad skal I så lave, når I ikke skal spille koncerter?

Vi arbejder på at lægge sidste hånd på vores tredje album. Indspilningsprocessen blev desværre noget forsinket, da Danmark lukkede ned.
 
Afhængig af hvor længe jeres mulighed for at turnere begrænses, har I så gjort jer nogen tanker om, hvordan I vil udvikle jer som band, indtil alt er normalt igen?

Bersærk er klart et liveband, og selvfølgeligt giver det noget at præstere live. Men musikalsk sover vi aldrig, så tiden vi mister på landevejen bruges på at arbejde med musikken i såvel studiet som i øvelokalet.
Derudover har vi indgået et samarbejde med multikunstneren og runemagikeren Ræve∂is omkring det visuelle univers. Dette skaber en inspirerende sammenhæng i hele vores udtryk.
 
Hvilken betydning tror I, nedlukningen vil have for musikbranchen i de kommende år?

Hvad enden på det hele bliver, kan man jo kun gisne om. Men vi frygter da for branchen generelt. Det er ikke konsekvensløst at såvel musikerne som teknisk personale, bookingbureaer og spillesteder m.fl. er frataget deres mulighed for indtjening. Så hvordan det ser ud på den anden side af nedlukningen er en lidt skræmmende tanke.

Har I selv ladet jer inspirere af andre kunstnere og deres måde at håndtere krisen på?

I de første par måneder var vi ikke samlet, da personer i vores nærhed er i risikogruppen. Og da vi først fik muligheden for at komme i gang, var det indspilningen af albummet, der havde vores første prioritet.
Men vi fik da tid til at smide vores 2.single, “Blod og Stål”, på gaden. Førnævnte Ræve∂is har lavet en megafed video hertil.
 
Hvad er efter jeres mening det bedste, der er kommet ud af denne situation?

En pludselig ro og tid til nærhed i familiens skød. Dette kan, specielt for os, der er fædre, være en mangelvare, når der er tryk på og travlt med at turnere.
Derudover er det en tid, der giver stof til eftertanke samt inspiration til både tekst og musik.
 
Får vi jer at se på Copenhell 2021?

Hvad 2021 vil bringe, må I som vi vente med at se. Men kedeligt bliver det ikke...