Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

House of Franco #204

Populær
Updated
House of Franco #204

Krigsguden er ude af sin skriveblokering og anmelder tre udgivelser fra Mastermind Records med Narcosatanicos, Angkor Wrack og Bill Bondsmen

Kunstner
Titel
+ Narcosatanicos + Bill Bondsmen





Narcosatanicos – 'Live At Gutterland', lp (Mastermind Records)

Jeg var egentlig blevet lovet et studiealbum i slutningen af 2015 af bandet, da de sidst var på mit show, Virus Radio, men det er udsat til slutningen af dette år. Sådan kan det gå.

Mini-lp'en har dog to nye numre, nemlig 'Vulvic Church' og 'Void Kink', som vil være at finde på Århus-bandets 2. album. Disse falder i god tråd med deres fantastiske debutalbum fra 2014, som var årets danske lp-udgivelse for undertegnende. Vi taler stadig et unik miks af noiserock, spacerock og syrerock, hvor Stooges' 'Funhouse' krydres med saxofon og krautrock.

Liveoptagelsen fra Gutter Island er heldigvisvis af fremragende kvalitet med kongelyd, og det er også på scenen, at Narcosatanicos skal opleves, da de tit freaker ud i improviserede jams i freejazztraditionen. Festivalen i det sydsjællandske, som har eksisteret siden 2000, er ellers mest dedikeret til den traditionelle garagerock, hvor der normalt ikke er plads til de store overraskelser, hvorfor det var noget af en scoop, at Gutter Island fik de seks unge jyske drenge på programmet sidste år. Dette er nu dokumenteret med denne kongeudgivelse, mens vi venter på bandets 2. studiealbum.



Angkor Wrack – 'Built To Kill', lp (Mastermind Records)

2015s bedste danske albumudgivelse for mig var dette monster, hvis herlige lp-cover ligner en midt-80'er-plade med tyskerthrash. Men selvom flere i det unikke københavnske band elsker metal fra det årti, befinder 'Built To Kill' sig i en helt anden boldgade for at sige det mildt.

Det er nærmest en opsummering af alle deres udgivelser, som tæller et debutalbum og nogle singler over de sidste tre år. Angkor Wrack lyder som ingen andre danske bands. Her blandes synthpunk som Chrome og Suicide med kælder-black metal i en respektløs form, som aldrig er hørt før på disse breddegrader. 

Hvis uindviede skal have en hurtig introduktion til bandet, vil jeg anbefale at man ser Youtube-videoen til 'Tower of Doom', som var 2015s bedste danske musikvideo i min bog. Klaus Midgaards (som var i legendariske Love Potion) rådne black metal-vokal blandes sublimt med creepy synth-punk i en sang om eks-marinesoldaten og snigskytten Charles Whitman, der i 1966 skød og dræbte 16 mennesker fra et udkigstårn i Austin, Texas.

Resten af albummet er i lidt samme stil som 'Tower of Doom'. Alle ni numre er intense angreb på sanserne, både minimalistiske og bevidsthedsudvidende på samme tid. Et vidunderligt dystopisk mareridt og mesterværk af science fiction-punk tilsat humor og attitude.



Bill Bondsmen – 'Until the Razor Cuts', lp (Mastermind Records)

Sidste Mastermind-udgivelse i denne omgang er fra Detroit-bandet Bill Bondsmen, som jeg før har set på Elværket i Helsingør for en del år siden.  Her spillede de hurtig fræsende hardcorepunk i Poison Idea/Die Kreuzen-80'er-stilen.

På minialbummet 'Until the Razor Cuts' prøver de at udvide deres musikalske horisont med stor succes. Tempoet er sat lidt ned, der er stadig vred attitudefyldt hardcoreenergi, men denne gang blander de numrene med synth, som giver Bill Bondsmen en dybt original feeling. Flere sange lyder som postpunk a la Lost Sounds og Killing Joke møder mere traditionel 80'er-knojernshardcore.

En glædelig overraskelse i min bog, da verden er overfyldt med bands, som spiller i Bill Bondsmens gamle stil, hvorfor 'Until the Razor Cuts' er en plade, der giver bandet en ny identitet på deres egne præmisser. Jeg håber inderligt, at Detroit-bandet igen vil kigge forbi Danmark, da jeg er spændt på at at se og høre, hvordan deres nye stil fungerer på en scene.

Jeg har anmeldt næsten alle udgivelser fra Mastermind Records i House Of Franco, som er et Århus selskab, drevet af Mads Stobberup. Den store jyde har en fortid i bands som sanger Tæve, Cola Freaks og Dature. Hans sidste band, Smertegrænsens Toldere, spillede for nyligt på Stengade. Mastermind Records er mit danske favoritselskab, og jeg anbefaler alle, at tjekke alt hvad der kommer og er kommet derfra, da selskabet har en utrolig bred vifte af bands i mange forskellige genrer men altid af uhyre høj kvalitet.