Uge 6: Ugens udgivelser

love-and-death-press-photo-2020

Det er nok ikke i den kommende uge at den plade, du har ligget søvnløs pga. forventningerne til, udkommer. Men se på den positive side: ...tja. Se på den positive side. Det er vigtigt.

Kunstner
Titel
+ Sirenia + Vestindien + Love & Death m.fl.
Forfatter

Devilution er altid negative. Devilution nedgør alt bare for at håne det. Det er et faktum.

Med det in mente er det næppe nogen overraskelse, at vi er hurtige til udråbe denne uge til en af de svageste på pladefronten, som vi har set længe. Der er faktisk så langt mellem snapsene, at det er svært overhovedet at finde en Rød Aalborg i denne uge. Det kan vist højest blive til en daggammel Porse Snaps, som nogen har glemt i vindueskarmen hjemme hos Jacob Dinesen.

Når det er sat på plads, er her ugens højdepunkter:

Aborym: 'Hostile'
At italienerne er et livsnydende folkefærd i et solbeskinnet land er måske grunden til, at de aldrig rigtig har præsteret et band, der har fået pisset op over simre-temperatur. Alligevel har Malfeitor Fabban kværnet black/industrial-plader ud med jævne mellemrum siden slut-90'erne, ofte i selskab med celebre navne som Attila Csihar, Set Teitan og Faust, der da godt kunne give en hånd med, indtil de skulle noget vigtigere. Sådan nogen gæster er der ikke nogen af på Aboryms niende studiealbum, der kommer til at lyde omtrent, som det plejer. I det mindste optræder de ikke i Matrix-kostumer.



Love & Death: 'Perfectly Preserved'
Apropos kostumer glæder vi os da til at høre, hvordan en anorektisk Max Cavalera-lookalike med mascara og en ternet skulderpude-habit tænker musikalsk efter otte år ude. Korn-guitarist Brian 'Head' Welch er tilbage med soloprojektet Love & Death, og på Devilution håber vi da på en underskriftsindsamling, der kan få chefkronikør Jon Albjerg Ravnholt til at billedanalysere sammensætningen af tofarvede dreads, Dickies-skjorter, firserkluns, emogarn og en af de der jakker, som nazisterne brugte i firserne. Alt dette mest for at dække over, at vi ikke lige har fået hørt Love & Deaths sikkert majestætisk gennemførte comeback-plade. Det skal nok blive godt.



Sirenia: 'Riddles, Ruins & Revelations'
“Oppe i Norge, der spilled' de goth-hegn...” lyder teksten til en god gammel børnesang overhovedet ikke. Det gør de ikke desto mindre alligevel.

Er du typen, der nærmest dagligt ærgrer dig over manglen på keyboards og store omkvæd i din metal, eller undres du til stadighed over, hvorfor Mighty Music-storvesir Søren Weiss endnu ikke er blevet tildelt Dannebrogsordenen, er Sirenias tiende plade på tyve år helt sikkert en åbenbaring for dig.

Er du ikke, vil en Sirenia-video eller to sikkert stadig give dig titlen af Ugens Joker blandt drengene, når du videresender dem med kommentaren “seriøst, prøliåhørher Carsten, sker der lige for dem her ellernoget, hallåikkå, LULZ ;-) ”



Vestindien: 'Null'
Der findes et norsk band, der hedder Vestindien. Det alene burde være grund nok til at give det et lyt. Det var det for os. Et ikke uinteressant mix af dystopisk old-school metal, punk, hardcore og black venter dig, straight outta Bergen. Og det var Vestindien. Vestindien.



Og husk: Ugen byder på en masse andre uden tvivl fantastiske udgivelser, hvis bare man sænker barren en smule. Dem kan du få en fyldig oversigt over her:

Fredag d. 12. februar 2021:
Aborym: Hostile (Dead Seed Productions, industrial/electro)
Love & Death: Perfectly Preserved (Earache, alternative metal)
Sirenia: Riddles, Ruins & Revelations (Napalm, goth metal)
Inglorious: We Will Ride (Frontiers, hard rock)
Vestindien: Null (Dark Essence, hardcore)
Déhà – Humanity Defiled: So Humanity Burns (Back From the Grave Tapes, død)
Torresian Call / Welldweller: Split (Eternal Death, black)
Caedes Cruenta: Of Ritual Necrophagia and Mysterious Ghoul Cults (Helter Skelter/Regain, black)
DayGlo Mourning: Dead Star (Black Doomba, doom)
Pestis Cultus: s/t (Signal Rex, black)
Nathr: Beinahruga (Signal Rex, black/doom)
Part of This Machine: Collision (GMR Music, prog)

Søndag d. 14. februar:
Grog / Namek: Split – Monsters (Helldprod, grindcore)