En helt særlig single

En helt særlig single
Er man til Tool-tråd og computer-kunst er dvd-singlen "Vicarious" et rigtig godt køb. Tools guitarist Adam Jones er også make-up-artist, kunstner og kreatør af speciel effects til film, blandt andet de tre ”2’ere”: "Jurassic Park 2", "Terminator 2" og "Ghostbusters 2".

Derfor er Tools koncepter i videoer og på albums gennemsyret af denne kreative mands idéer. Intet, lige fra indpakning af cd’er til udvikling af videoer, er overladt til tilfældighederne hos bandet. Således kommer denne dvd-single med diorama, hvor man sætter ”brillerne” (sidder på dvd-æsken) for øjnene og kigger ind de medfølgende billeder, der alle er scener fra musikvideoen. Der opstår 3D-effekt og den hudløse mand eller insektet fra dvd'ens musikvideo står lige foran dig.

Indtil videre har alt været ”wow!”. Man ved, at man sidder med et Tool-produkt, trods bandnavnets fravær på indpakningen. Sætter man dvd’en i maskinen får man på den primære side det computerskabte, grafiske mesterværk, der akkompagneres af sangen ”Vicarious” fra det seneste og fornemme album ("10.000 Days" - Red.). Absolut en anderledes video. Stemning og mystik er i top.

Den sekundære del af dvd’en består af kommentarspor til videoen, storyboards og en credits-liste. Men mest interessant er dokumentaren om videoen, hvor de involverede i projektet udtaler sig. Heriblandt Alex Grey - spirituel kunstner, som laver psydelisk kunst – der fortæller om sit arbejde for Tool. Der er i øvrigt også et kapitel, hvor man besøger hans Chapel of Sacred Mirrors. En ”institution”, der støtter den visionære kultur i New York City.

I betragtning af, hvor stort et arbejde, for slet ikke at tale om hvor mange timer, der er lagt i videoen, kan det undre at de interviews, som er med på ekstra-materialet ofte er overbelyst og har en lyd, der stinker af ”hjemmevideo”. Oplysningerne går skam klart igennem alligevel, men det ødelægger lidt af det ellers positive indtryk.

Det var mange ord om en single, ja ok en dvd-single, men produktet er specielt og fortjener ordene. En Tool-fan står allerede i butikken nu, men andre kan også godt forsøge sig med den, især hvis man er til speciel effects og computer-skabt kunst.

Vicarious
Label
4