Simpelt, sejt og suverænt

Simpelt, sejt og suverænt
Veteranerne Saxon forvandlede en våd og mørk mandag aften til en vild old school fest i Pumpehuset. Saxon leverede en bragende koncert samme sted på omtrent samme tid, sidste år, så forventningerne var på plads og humøret højt da Pumpehuset blev entreret denne mandag aften. Det gjorde så heller ikke noget, at man lige kom fra Heavyjam.dk's julefrokost...!

"Motorcycle Man" kickstartede det to timer lange Saxon-show, som var dedikeret til de helt gamle dage, hvilket den altid forrygende forsanger, Biff Byford, havde en del sjov ud af i sine "samtaler" med publikum i forreste parket. "Ingen sange efter 1984," lød parolen, med et glimt i øjet fra Biff, og sange som "Solid Ball of Rock", "Dogs of War" og det nye "Lionheart" materiale måtte man bare tænke sig til.

Det imponerende ved Saxon var som altid bandets evne til at trække den helt op fra gulvet - og så på en mørk, våd vintermandag! Samtlige ca. 400 fans blev banket op til den helt store fest og fællessang, hvor bandets simple, seje riffbaserede rock og rul, med tung metalkant, igen viste dens værd i en livesammenhæng.

Gode gamle Saxon-træffere som "Dallas 1PM", "The Power And The Glory", "Heavy Metal Thunder" og "Wheels Of Steel" er så effektive livenumre, at de bare ikke kan slå fejl, om så de leveres under en sludstorm den 1. januar kl. 10.30 i en grusgrav nord for Gjern.

Bandets gamle fundament - Biff, guitaristen Paul Quinn og trommeslager Nigel Glockler - og de to nyere folk i line-uppet gjorde simpelthen en dyd ud af at max-levere de gode gamle, ganske simple men ultracharmerende New Wave of British Heavy Metal sange, som jo er nået - eller når - sølvbryllupsalderen i disse år. Men lidt federe end Giro 413 er det sgu, det her svært gode old skool heavy-orkester, hvis nøgleord for dets stadige tilstedeværelse primært er disse tre: spilleglæde, spilleglæde og fundamental, fåking spilleglæde.

NB: Et old skool heavy liveband til din julefrokost? Prøv det - det holder max.!

05-12-2005
4