Fin metalaften i Ålborg

Fin metalaften i Ålborg

Mercenary headlinede, Metallica.dk styrede. Koncert rapport fra Ålborg.

Mercenary
03-05-2003
3

Mercenary. De lokale helte fra Ålborg fejrede i lørdags 12 års fødselsdag på Studenterhuset, og det med stil. De er kommet langt siden deres spæde debutdemo ”…Domicile”, og har siden da undergået store forandringer i deres musikstil. I aften skulle det fejres. Koncerten startede med opvarmningsbandet Behind The Curtain, og de gjorde det faktisk overraskende godt. Jeg havde aldrig før hørt om dem, men med deres karismatiske og indlevende forsanger i front, var ...Curtain en positiv overraskelse for anmelderen. Men det var ingenting i forhold til det chok jeg skulle få bagefter.

For da skulle kopibandet Metallica.dk på scenen. Da de startede deres guitarer i åbningsriffene til "Blackened" var publikum helt oppe og køre. Man skulle tro det var Metallica selv der stod på scenen. Det var det ikke, men det kunne det lige så godt have været. For rytmeguitaristen og forsangeren spillede James Hetfield ned til mindste detalje, og guitaristen kunne alle sine Kirk Hammett soli ned til selv den mest komplekse akkord. Så jeg var lamslået! De spillede derefter "Harvester Of Sorrow", "Damage Inc.", "Creeping Death", "Battery", "Master Of Puppets" og til sidst "Enter Sandman". De havde fundet de bedste Metallica sange frem, og spillede dem formidabelt! Metallica selv skal stå tidligt op på Roskilde hvis de skal spille et mere tæt og intenst set end hvad efterlignerne gjorde i lørdags. Uha, de rykkede!

Det gjorde, at Mercenary havde en vanskelig opgave. Publikum var fuldstændig pumpet op efter at have skrålet med i en stiv time på klassikerne fra metallens største band nogensinde. Men Mercenary var på hjemmebane, så de tog udfordringen op, og sekstetten spillede alt hvad de havde lært. Sangene stammede overvejende fra den seneste ”Everblack” skive, og vi fik en forsmag på to af deres sange fra det kommende album; ”Sharpening the Edges” og ”11 Dreams.” Personligt savnede jeg lidt fra de tidlige dødsmetal dage med ”…Domicile” demoen, ”Supremacy”-minien og ”First Breath”.

Men Mercenary er ikke dødsmetal længere. Ansættelsen af den ekstra sanger, hvis stil minder utrolig meget om Bruce Dickinsons, gør, at det er umuligt at kalde dem dødsmetal. De spiller stadig tungt, men har med ”Everblack” og de nye numre gjort det klart, at de har ændret sig en del siden starten af 90’erne. Mercenary spillede en stiv time, fik publikum med sig, og fik fejret sin fødselsdag på behørig vis. Men jeg savnede det klassiske bagkatalog. Hvor var ”World Wide Weep” ? Dén og flere fra ”First Breath” synes jeg manglede for at illustrere Mercenarys bredde! For den har de altså. Så og hørte det selv i 2001 på Skråen.