Da den pinlige onkel blev rørt
PopulærBaest gav den som den pinlige onkel til Aarhus Festuge, men selv inde bag en tonstung mur af klassisk dødsmetal, banker der et hjerte, der kan løbe over.
2. Ecclesia
3. Meathook Massacre
4. Gula
5. Ego te Absolvo
6. Gargoyles
7. Necro Sapiens
Et tilfældigt møde på en streetfood i Aarhus en onsdag blev vekslet til en koncert lørdag aften til Aarhus Festuge, hvor Baest i den grad fik sparket liv i parnasset og vist, at også den tunge ende af kulturlivet kan sørge for en fest. For fest var præcis hvad der blev, da Baest gav koncert på Spejlbassinet ude foran Musikhuset i hjertet af Aarhus.
Først skruer vi dog lige tiden tilbage til den onsdag, hvor en guitarist er på vej ned for at få noget at spise. Her støder han på en booker til Aarhus Festuge og deres ”Life is live”-segment, der lige akkurat mangler et band lørdag aften. En impulsiv ide bliver på få minutter vekslet til en aftale om, at Baest skal give koncert ude foran Musikhuset lørdag aften kl. 22.30.
Det var ellers meningen Baest skulle have haft lov til at puste ud efter en hektisk sommer. Efter deres brag af en koncert på Copenhell i juni måned, har bandet spillet på både Bloodstock i England og Brutal Assault i Tjekkiet her i august måned. Efteråret er allerede booket med turné på tværs gennem Europa i november og december, hvor de slutter af med seks datoer i Danmark. Men når man så får muligheden for at spille på Aarhus Festuge, så tager man da det med.
Scenen ude foran Musikhuset står bogstavelig talt midt i spejlbassinet. Så der er vand hele vejen rundt om scenen, med en lille bro, hvor de kan fragte deres udstyr ind. Scenen er ikke stor, men den kan lige akkurat bære fem dødsmetallere. Klokken 22.30 går Baest på scenen og kaster sig hovedkulds ind i ’Genesis’ fra deres seneste fuldlængde ’Necro Sapiens’. Folk opfører sig stadig anstændigt, og Baest får lige justeret lyden i det første nummer. Det er ikke for højt.
Men det er jo lørdag aften, så forsanger Simon Olsen kan ikke dy sig for at kalde Baest for Aarhus Festuges pinlige onkel, man ikke rigtig ved, hvad kan finde på, og man må ligesom acceptere det, der kommer ud af ham. Heldigvis for alle parter er det ikke andet end vellydende, klassisk dødsmetal, der brager ud af de få højtalere, der er til rådighed. Det betalende publikum står og sidder stadig pænt rundt om Spejlbassinet, mens Baest headbanger og brøler sig gennem ’Ecclesia’ og ’Meathook Massacre’.
Der er dog også en voksende flok af ubetalende gæster, der står og nyder koncerten fra Musikhusparken. Der er kun en lille hæk og et hegn mellem dem og scenen, og en vaks koncertgænger spotter sågar Nakkeknækker stående bag hækken blandt flokken, der af Simon Olsen betegnes som ”dem, vi ikke må lege med”. Det forhindrer dog ikke Baest i at hilse behørigt på dem flere gange undervejs, hvor guitarist Svend Karlsson ofte vender deres vej og de har da også deres helt egen fest ude på den anden side af hækken. Der bliver kravlet i lygtepæle, lavet circle-pit og headbanget til den helt store guldmedalje.
Inde foran Spejlbassinet stiger temperaturen og promillen da også, som Baest får arbejdet sig varme. Det 10 – 15 cm dybe vand afholder i starten publikum fra at komme helt tæt på scenen, men til sidst er der nogle festglade sjæle, der kaster sig ud i vandet, får våde fødder og kommer helt tæt på. Et par stykker løber endda frem og tilbage i bassinet og sprøjter vand til højre og venstre. Band og publikum har en fest. Sammen.
Til tonerne af den tunge ’Gula’ bliver der masseret nakkemuskler, og så er det, at festen kortvarigt tager en drejning mod det mere seriøse. For ligesom på Copenhell, så vælger Simon Olsen at dedikere ’Gargoyles’ til den nyligt afdøde Trevor Strnad fra The Black Dahlia Murder. Selvsamme Strnad synger med på nummeret på den nye ’Justitia’ EP, men valgte tidligere i år at tage sit eget liv. Forsangeren er tydeligt berørt, da han taler om ham, samt fortæller publikum, at vi alle går gennem svære tider, og det er vigtigt at tale om det, inden det kommer så vidt, som det gjorde med Strnad. Og med den lille klump i halsen fortsætter festen med ’Necro Sapiens’ og både flokken uden for hækken og publikum rundt om Spejlbassinet får sagt tak for dødsmetal til Baest, der i den grad ser ud til at nyde den lidt anderledes oplevelse.
For kontrasten fra Copenhells vilde masser til denne kulisse kunne næsten ikke være større. Energien fra Baest er dog den samme. De knokler på, og leverer varen som sædvanlig. Baest lever i den grad op til ”Life is Live”-sloganet. De fejrer og hylder livet på scenekanten, og publikum bekræftede det i den grad denne lørdag aften til Aarhus Festuge. Deres fans kan godt glæde sig til datoerne i november og december.